Különleges iratkezelési szabályok betartását ajánlja az OBH Veszélyhelyzeti Kabinetje a bíróságoknak a rendkívüli törvénykezési szünetben a koronavírus-fertőzés megelőzése, az ügyfelek és a dolgozók védelme érdekében. Az úgynevezett iratkaranténra vonatkozó előírások a bírósági szervezeten belüli és az ügyfelektől érkező küldeményekre egyaránt vonatkoznak - idézi az OBH közleményét az MTI.
A postai vagy kézbesítői úton érkezett, illetve a bírósági gyűjtőládákba helyezett iratok átvételekor maszkot és kesztyűt kell viselniük a bírósági dolgozónak. Valamennyi átvett iratot bontatlanul kell papírzsákba vagy papírdobozba rakni, ami az iratok érkezési dátumának feltüntetésével hét napra iratkaranténba kerül. Az iratok ezután már haladéktalanul az iratkezelést végző irodához kerülnek.
A halaszthatatlan ügyeket jelezni kell
Az iratkarantént akkor nem lehet alkalmazni, ha a boríték felbontása nélkül, vagy az átvétel során megállapítható, hogy az iratok olyan ügyre vonatkoznak, amely a rendkívüli ítélkezési szünet alatt halaszthatatlan ügyintézést igényel. Az ilyen iratokat a legnagyobb körültekintéssel, szájmaszkban, kesztyűben, a higiéniai előírások betartásával kell kezelni.
Az OBH ajánlása tartalmazza azt is, hogy az iratkaranténba nem helyezhető, halaszthatatlan ügyintézést igénylő iratokat egy erre kijelölt helyiségben kizárólag erre a célra biztosított lapolvasóval, védőeszközök viselése mellett digitalizálják, majd a már digitalizált iratokon végzik el az iratkezelés következő fázisait.
A fejléből derüljön ki a beadvány tárgya
Az OBH azt tanácsolja az ügyfeleknek: figyeljenek arra, hogy már a keresetlevél fejlécéből egyértelműen kiderüljön a beadvány tárgya. A halaszthatatlan elintézést igénylő ügyek papíralapú iratain jól látható kiemeléssel tüntessék fel, milyen ügyben fordulnak a bírósághoz. De a legcélszerűbb az, ha elektronikus formában nyújtják be kérelmeiket az ügyfelek.
Az online bírósági ügyintézés lehetőségeiről itt található további tájékoztatás.