A GVH gyűjtése alapján az alábbi esetekben érdemes csalásra gyanakodni, de legalábbis fokozott körültekintéssel lenni:
a magukat orvosoknak, egészségügyi szakértőknek, hivatalos intézeteknek kiadó személyek, vállalkozások népszerűsítenek a vírussal szembeni hatékony fellépést, védekezést ígérő termékeket, szolgáltatásokat;
Kapcsolódó
- a vírussal szembeni védekezést segítő termék, szolgáltatás eredményességéről beszámoló fogyasztói ajánlással, véleménnyel találkozik;
- népszerű, ismert személyek nevének, fotójának felhasználásával kívánják meggyőzni valamely termék, szolgáltatás vírus elleni hatásosságáról;
- teljesen ismeretlen, hihetetlen gyorsaságú gyógyulást ígérő, csodahatású készítményeket kínálnak;
- valamely termék, szolgáltatás ajánlása során sürgetik, döntéshozatalát siettetik;
- a termék adatainak, a vásárlás részleteinek megismeréséhez ismeretlen oldalakra kell továbbkattintani, vagy indokolatlanul személyes adatok megadását kérik;
- egyes, a megbetegedésekre tekintettel a fogyasztói érdeklődés középpontjába kerülő termékeket kedvezményes áron elérhetőként kínálják.
A GVH felkéri a fogyasztókat, hogy kövessék figyelemmel a hivatalos tájékoztatásokat.
Az eladókat a GVH felszólítja, hogy:
- ne tulajdonítson megalapozatlanul védőhatást, megelőző- vagy gyógyhatást termékének;
- tartsa szem előtt, hogy élelmiszerként forgalomba hozható termékeknek tilos gyógyhatást tulajdonítani;
- legyen tekintettel arra, hogy az élelmiszerként forgalomba hozható termékeknek nemcsak akként tilos gyógyhatást tulajdonítani, ha a reklám közvetlenül a termékkel összefüggésben fogalmazza meg állításait, hanem úgy is, ha a reklám a termék hatóanyagával, összetevőivel kapcsolatban ad tájékoztatást a gyógyhatásról oly módon, hogy ezáltal a reklám egészének az az üzenete, hogy maga a termék bír gyógyhatással;
- tartsa be a termékkategóriára vonatkozó reklámozási előírásokat, kerülje a megalapozatlan védőhatást, megelőző- vagy gyógyhatást sugalló állításokat;
- különös figyelemmel legyen arra, hogy a különböző betegségekre pozitívan ható, gyógyhatású állításokkal népszerűsített termékek esetén a potenciális fogyasztók sérülékeny, az átlagosnál kiszolgáltatottabb fogyasztói
A fentiekre vonatkozó információk mérlegelése a speciális szakértelemmel nem rendelkező fogyasztók számára nehézséget jelenthet, a döntést megelőző kockázatmérlegelést alapvetően megnehezíti, hogy a dönté szempontjából lényeges tulajdonságok, a különböző tényleges hatások nem ismerhetőek meg a vásárlás, a használat előtt.
- megalapozatlanul ne keltse termékéről azt a látszatot, hogy az valamely hivatalos szervezet jóváhagyásával került forgalomba;
- megalapozatlanul ne keltse azt a látszatot, hogy a termék hatásosságát valamely hivatalos szervezet vagy tanúsítvány igazolja;
- amennyiben termékét, szolgáltatását véleményvezérekkel népszerűsíti, gondoskodjon arról, hogy kommunikációik kialakítása során a fentieket ők is szem előtt tartsák;
- legyen figyelemmel a termékkel kapcsolatban rendelkezésre álló készlet nagyságára, kerülje olyan, különösen nagy keresletű termék hirdetését, melyből várhatóan nem áll rendelkezésre megfelelő nagyságú készlet, illetve a későbbiekben sem várható, hogy a készletek ismét feltölthetőek;
- megalapozatlanul ne keltse azt a látszatot, hogy a termék kedvezményes áron elérhető.
A hirdetések közzétevői fontolják meg a hirdetések közzétételének megszüntetését, amennyiben tudomást szereznek arról, hogy felületeiken a fentiekkel összhangban nem álló módon népszerűsítenek termékeket vagy szolgáltatásokat.