Jövőre megépül az M35-ös autópálya görbeházi csomópontja, amely kimaradt a beruházásból - jelentette be Kósa Lajos a megyei jogú városok fejlesztéséért felelős tárca nélküli miniszter.
Az M35-ösön Debrecen felől érkezők Görbeházánál nem tudnak Nyíregyháza felé menni, és ez fordítva is így van. Az erre szolgáló leágazásokat annak idején betervezték az autópálya építésébe, de az erre jutó 1,5 milliárd forintból a polgári pihenőparkot építették meg, amely gyakorlatilag üres, csak állagmegóvás folyik ott - mondta.
A kormány múlt szerdai döntése értelmében azonban felülvizsgálják a terveket, és jövőre megépítik a csomópontot, amely várhatóan mintegy kétmilliárd forintba kerül majd. A szabvány szerint ha két autópálya keresztezi egymást - jelen esetben az M3-as és az M35-ös -, biztosítani kell, hogy minden irányból minden irányba lehessen kanyarodni.
Ennek jelenleg nem felel meg a görbeházi csomópont, holott, az M35-ös része a Lengyelországból a balkán felé vezető észak-déli európai korridornak - tette hozzá.
Az országban összesen 2300 milliárd forintból megvalósuló közútfejlesztések Hajdú-Bihar megyét érintő, csaknem 290 milliárdos beruházási programját. Jövő év első negyedére elkészült az M35-ös autópálya Debrecent elkerülő szakasza a 4-es főút Hajdúszoboszló-Debrecen csomópontjától Mikepércsig, a repülőtéri összeköttetést is biztosító 481-es út csomópontjáig, majd jövő év végére egészen Berettyóújfaluig. A két ütem összesen 96-97 milliárd forintba kerül. (Jön az új halálút?)
Hozzátette: az M35-os autópályának a 47-es úttól az országhatárig tartó szakasza, amely része lesz az M4-esnek, 2019 végére készül el, mintegy 131 milliárd forintos beruházással.
A 471-es út Hajdúsámsont elkerülő szakasza 19,4 milliárdért 2018 második fél évére készül el, 2020 végére pedig a Hajdúsámsont elkerülő szakasz is befejeződik. A 10 milliárd forintos fejlesztés eredményeként a 471-es út Hajdúsámsontól 2x2 sávon éri el Debrecent.
Beszámolója szerint felújítják és megerősítik a 48-as utat Debrecen és Nyírábrány, illetve az országhatár között mintegy 20 milliárd forintból, és megkezdődik az előkészítése a 47-es 2x2 sávos gyorsforgalmi úttá fejlesztésének a 47-es út és az M35-ös autópálya csomópontjától Hódmezővásárhelyig, amely 2022 végére valósul meg.
A nyírábrányi határátkelőnél kitérő út megépítésével választják szét a személy- és a teherforgalmat, és megépül a Vámospércset Nyírábránnyal összekötő kerékpárút is.
A miniszter kitért a debreceni főpályaudvar (intermodális központ) beruházásával kapcsolatos kormánydöntésre is. Megerősítette: megvizsgálják, csökkenthető-e a beruházás teljes költsége, illetve abból mennyit tud átvállalni a debreceni önkormányzat úgy, hogy az megtérüljön számára a főpályaudvarhoz kapcsolódó új irodaházak bérbeadásából.
Korábban több megyei jogú város tervezte intermodális központ létrehozását a Modern városok program keretében. Ezek közül Kaposváron már megkezdődött a beruházás, Debrecenben folyik az előkészítés, míg más települések - például Miskolc, Zalaegerszeg, Eger - jelezték, más beruházásra szeretnék átcsoportosítani a korábban erre a célra biztosított forrásokat. Ezek vizsgálata jelenleg is tart - mondta Kósa Lajos Debrecenben.