A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium háttérintézményeként működő Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) eredményt hirdetett a Nemzeti Közlekedési Stratégia (NKS) elkészítésére tavaly szeptemberben kiírt közbeszerzésén. Az eljáráson csak egy ajánlat érkezett, a nyertes ajánlat nettó 878,9 millió forint - derül ki az uniós közlekedési értesítőből (TED). Az ajánlattevők biztosra mentek, konzorciumot alakítva együtt pályáztak. A Stratégia Konzorcium vezetője a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt., tagjai: a Forrás Unió Kft., a Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft., a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft., a Trenecon Cowi Tanácsadó és Tervező Kft., az Unitef'83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt., az Utiber Közúti Beruházó Kft. és az Uvaterv Út-, Vasúttervező Zrt. Az eljárás eredményéről december 7-én döntött a KKK, a vállalkozási szerződést január 7-én írták alá a felek. A munkát uniós forrásból, a Közlekedés operatív programból finanszírozzák. A szerződés hatálya munkarészenként különböző, legfeljebb az aláírástól számítva 16 hónapra szól.

Az NKS elkészítése azért is kiemelt jelentőségű, mert ez teremti meg annak lehetőségét, hogy Magyarország a következő uniós költségvetési ciklusban EU-s forrásokat hívjon le a közösségi közlekedés fejlesztésére. A mérnöki és tanácsadói konzorcium feladata a 2014-2020 közötti uniós tervezési időszakban megvalósítandó, és 2021-2027 közötti ciklusra előkészítendő közlekedésfejlesztési projektek és prioritási sorrendjük meghatározása, az operatív program megalapozása.

A vállalkozók feladata továbbá nagy távlatú, összközlekedési koncepcióváltozatok kidolgozása, az optimális koncepcióváltozatra stratégia készítése, a NKS-át megalapozó vizsgálatok és részkoncepciók elkészítése - ezen belül az Országos Vasútfejlesztési Koncepció (OVK) az Országos Kerékpáros Koncepció és Hálózati terv, valamint a Közlekedési Energiahatékonyság-javítási Cselekvési Terv elkészítése.

A NKS és az OVK vasúti infrastruktúrafejlesztési programja kidolgozásának alátámasztására komplex közlekedési forgalmi modell készítése a jövőbeni személy- és áruszállítási igények, közlekedési módok közötti munkamegosztás előrebecslésével, az átrendeződés tendenciáinak meghatározásával. Nagy távlatú koncepcióváltozatok kidolgozása a gazdaság fejlődési iránya, mobilitási igények változása alapján meghatározott személy és áruszállítási szolgáltatásfejlesztési célokkal, forgalmi prognózissal, a közlekedési infrastruktúra hosszú távú programjával, az intézményi-, szervezeti-, szabályozási és üzemeltetési kérdések vizsgálatával - olvasható a pályázati kiírásban.