Több mint 51 ezer gyalogos és 19 ezer kerékpáros vesztette életét 2010 és 2018 között az utakon az Európai Unióban. A kerékpárosok halálával végződő balesetek száma nagyon lassan csökken, miközben a halálos gépjárműbaleseteké viszonylag gyorsan. Az autókban utazók közül évről évre átlagosan 3,1 százalékkal kevesebben vesztették életüket 2010 és 2018 között, miközben a biciklisek körében évente átlagosan csak 0,4 százalékkal csökkent a halálos balesetek száma az egy évvel korábbival összehasonlítva - derült ki az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) adataiból.
Veszélyben a 65 év felettiek
A gyalogosok vagy kerékpárosok halálával végződött balesetek átlagosan az összes közúti haláleset 29 százalékát tette ki az EU-ban 2018-ban. Az olyan balesetek, ahol gyalogosok vesztették életüket 99 százalékban, míg ahol kerékpárosok haltak meg 83 százalékban gépjárművekkel történt ütközés következményei voltak. Ebben az időszakban egyébként a trenddel szemben Magyarországon és az Egyesült Királyságban nőttek a gyalogosok életét követelő közúti balesetek: itthon évente átlagosan 0,5 százalékkal, míg az Egyesült Királyságban egy százalékkal.
Az összes baleseten belül arányaiban Litvániában és Romániában történt a legtöbb gyalogosokat érintő halálos baleset, az előbbi országban 38, az utóbbiban 37 százalékát adták a baleseteknek, míg Magyarországon 26 százalék volt ez az arány 2016 és 2018 között. Hollandiában a halálos kimenetelű közúti balesetek 34 százaléka végződött a biciklis halálával, Svájcban ugyanez az arány 16 százalék volt.
A kutatás szerint a közúti balesetekben elhunyt gyalogosok és biciklisek fele 65 év feletti volt. Az ETSC felhívja a figyelmet arra, hogy az idősebbek csontjai könnyebben törnek és nehezebben gyógyulnak fel a sérülésekből. Ugyanakkor nagyon fontos lenne, hogy az elöregedő európai társadalmak idősebb lakói aktívak maradjanak, azaz rendszeresen sétáljanak vagy biciklizzenek. Ezért kérdés, hogyan lehet javítani a idősebb korosztályhoz tartozó gyalogosok és a kerékpárosok biztonságán.
Egyre több 30-as zóna jöhet?
Az ETSC szerint sürgős intézkedésekre van szükség ahhoz, hogy a biciklizés és a gyaloglás biztonságosabbá váljon. A szervezet egyik tanulmánya megállapítja, hogy a halálos biciklis balesetek azért csökkennek lassabban, mert miközben az uniós országban nőtt a kerékpározók száma, a döntéshozók és a gépjárműgyártók nem tettek kellő erőfeszítéseket, hogy megvédjék őket.
A jelentés azt javasolja, hogy a kormányok és az önkormányzatok a várostervezés során a gyaloglást, a kerékpározást és a tömegközlekedést részesítsék előnyben a személygépkocsik használata helyett. Ennek része, hogy minél több olyan övezetet jelöljenek ki, amelyekben a megengedett legnagyobb sebesség 30 kilométer/óra. Ezek a zónák elsősorban ott lehetnének, ahol nagy a gyalogos vagy biciklis forgalom. A tanulmány szerint szerint 30 kilométer/óra alatti sebességnél a kerékpárosok külön kerékpáros-infrastruktúra nélkül is viszonylag biztonságosan keveredhetnek az autókkal. A forgalomcsillapító megoldások (például fekvőrendőr) ezekben a zónákban elengedhetetlenek, hogy a sofőrök betartsák a sebességkorlátozást.
Walesben radikális megoldás születhet
Ahogy arról már korábban a Napi.hu is beszámolt, az EU-ban többször felmerült, hogy egyre több övezetben kellene 30 kilométer/órára csökkenteni a sebességhatárt a balesetek visszaszorítása érdekében. Ezzel összhangban van, hogy az ETSC jelentése, miszerint az uniós országokban nő az elfogadottsága és a támogatottsága annak, hogy mérsékeljék a városokban közlekedő gépjárművek sebességét.
Szakértői összesítések szerint Magyarország nem áll valami jól ezen a téren. A hazai városi utak kevesebb mint 10 százalékán van érvényben 30 kilométer/órás sebességkorlátozás, miközben, Cipruson például ez az arány valahol 15 és 20 százalék között van. Svédországban az önkormányzati kezelésben lévő utak 32 százalékán van érvényben ez a korlátozás, a walesi kormány pedig azt tervezi, hogy minden városi úton 32 kilométer/órás sebességkorlátozást vezet be. Ez lenne az alaphelyzet, legfeljebb egyes utakon megengednének ennél gyorsabb haladást is.