Minden második magyar felnőtt havi 10 ezer forintot költ közlekedésre, mindössze 7 százalék azoknak az aránya, akik 50 ezer forintnál is többet költenek. A községekben lakók pedig a tömegközlekedés hiánya miatt vannak nehéz helyzetben  - derül ki a Pulzus Kutató Totalcar számára készített felméréséből.

A válaszadók majdnem harmada 10-25 ezer forintos kiadásról beszélt. Mindössze 7 százalék azoknak az aránya, akik 50 ezer forint feletti összeget szánnak a közlekedésre, ők jó eséllyel autóval közlekednek. 50 ezer forint ugyanis 80-90 liter üzemanyagra elég, ami mondjuk 7 literes fogyasztás esetében 1100-1300 kilométerre lehet elég.

Egy budapesti havi bérlet ára egyébként 9500 forint, egy vonaljegy 350 forint, ami szeptembertől 450 forintba kerül majd, ezt Karácsony Gergely jelentette be.

A Pulzus Kutató egyébként 2023. június 20-án készítette a felmérést ezer fő megkérdezésével. A minta reprezentálja a 18 év feletti magyar lakosságot nem, kor, lakóhely és végzettség alapján.

Az átlaghoz képest (49 százalék) nagyobb a 10 ezer forintnál alacsonyabb összegből közlekedő nők aránya, a Pulzus-felmérés szerint 54 százalékos. A többi kategóriában a férfiak vannak kisebb-nagyobb fölényben.

Az idősebbek - 60 év felettiek - körében tízből hatan maximum 10 ezer forintból megússzák a havi utazást, ebben szerepet játszik, hogy az érintettek egy része a kora miatt ingyen utazhat. Ugyanakkor a másik két korcsoportban, a 18-39 és 40-59 évesek táborában is a 10 ezer forint alattiaké a legnagyobb részesedés.

A középkorúak között minden tizedik válaszadó költ 50 ezernél többet a közlekedésre.

A végzettség szerinti bontásból kirajzolódnak a jövedelmi eltérések is. Az alapfokú végzettségűek több mint fele költi a legkevesebbet. Az érettségizettek 46 százaléka 10 ezer forintból, 30 százalék 10-25 ezer forintból tudja le az a kiadást. A diplomásoknak a 13 százaléka 50 ezer forint feletti összeget fordít erre.

tömegközlekedést nézve kedvezőbb helyzetben lévő nagyvárosokban, Budapesten, a vármegyeszékhelyeken és kisebb városokban élők nagy része 10 ezer forintból kijön. A községekben lakók a magasabb költségkategóriákban kilógnak a sorból, 18 százalékuk 25-50 ezer, 10 százalékuk több mint 50 ezer forintot költ, ez pedig a gyakoribb autóhasználattal magyarázható.