Ezek a levelek szövegezésükben és kinézetükben is megtévesztésig hasonlítanak azokra az értesítésekre, melyeket valódi szolgáltatók küldenek. A MEKH felhívja a fogyasztók figyelmét, hogy ha kétségük támad egy közmű- vagy energiaszolgáltató nevében érkezett elektronikus levél hitelességével kapcsolatban, mindenképpen vegyék fel a kapcsolatot a szolgáltató ügyfélszolgálati munkatársaival.
A közmű- és energiaszolgáltatók nevében, de azok tudta nélkül érkező hamis értesítések célja lehet az ügyféladatok megszerzése, de előfordulhat, hogy a csalók egy-egy "elmaradt" villany-, gáz vagy vízszámla befizetésére szólítanak fel, ami anyagi kárral is járhat.
Azt írták: az ilyen leveleknél fontos ellenőrizni, hogy valóban a szerződéses szolgáltatótól érkezett, vagyis az e-mailben szereplő feladó címe azonos-e azzal, amelyik a szolgáltatóval levelezni szoktak. Azt is érdemes átgondolni, hogy megadták-e az e-mail címüket a szolgáltatóknak a számlaügyek elektronikus intézése érdekében. A fogyasztók idézzék fel a legutóbbi számlabefizetés idejét, azaz valóban aktuális-e most egy esetleges felszólítás elmaradt befizetés rendezésére.
Például annak, aki a csoportos beszedést választotta, gyanús lehet egy bankkártyás befizetésre való felkérés, ahová egy link is vezet. Ha kétségük támad, ne utaljanak pénzt a levélben megjelölt számlaszámra, és ne kezdeményezzenek bankkártyás fizetést az e-mailben lévő linkre kattintva!
Gyanús lehet a levélben a túl magas, de akár a túl alacsony összeg is.
Az energiahivatal a számla fizetési határidejét is javasolja ellenőrizni, mivel a számla kézbesítése és a befizetési határidő között 8 napnak kell eltelnie. Az e-mailben található azonosítókat (szerződésszám, a felhasználó azonosító száma, a felhasználási hely címe) meg kell vizsgálni, azoknak egyezniük kell a saját szerződésükben olvasható azonosítókkal.