Az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálatának közleménye szerint a változás miatt már nemcsak a harmadik ország állampolgárainak, hanem a szabad mozgás uniós jogával rendelkezőknek - az Európai Unió valamennyi tagállamának, valamint Norvégiának, Izlandnak, Liechtensteinnek és Svájcnak az állampolgárai, illetve családtagjaik - úti okmányában szereplő adatokat is ellenőrizni kell az adatbázisokban - írja az MTI.
Az új eljárási rend az okmányok elektronikus ellenőrzése miatt hosszabb időt igényel a szabad mozgás uniós jogával rendelkezők átlépésénél - emelték ki.
Péntektől ilyen ellenőrzésre kell számítani a magyar-horvát, a magyar-ukrán és a magyar-szerb határátkelőhelyeken mind belépéskor, mind kilépéskor. A magyar-román határon a Magyarországról kilépő utasokat csak szúrópróbaszerűen, kockázatelemzés alapján kell ellenőrizni az adattárakban, azonban befelé valamennyi utas esetében az új ellenőrzést kell alkalmazni.
Azt írták: a rendőrség felkészült az európai uniós rendeletben meghatározott új, kötelező ellenőrzés végrehajtására. Ugyanakkor azt kérik, hogy aki Magyarországról a schengeni térségen kívülre kíván utazni vagy onnan akar beutazni, az ne a megszokott időben, hanem - a várhatóan hosszabb ellenőrzési idővel számolva - korábban induljon el, az ellenőrzési helyhez közeledve készítse elő a szükséges okmányokat (az útlevelet, a személyi igazolványt, a vezetői engedélyt, a forgalmi engedélyt), s időben győződjön meg okmányai érvényességéről.