A legutóbbi három év első feel jellemzően a járványos hónapokról szóltak a boltos világban (is), 2021-ben, de előtte 2020-ban is (márciustól, spájzolásokkal, korlátozásokkal, majd kétszer is boltzárakkal körítve).
Bár valamelyest javult a piac, egyes területek a legutóbbi hónapokban már elérik a járvány előtti szintet, azért a korábbi veszteségeket is le kellene dolgozni, azokat azonban a boltosok számottevő része görgeti maga előtt.
Kapcsolódó
A legjellemzőbb áruterületeken ki is rajzolódik, hol voltak bukások. Az egyik piac, amit nem tépázott meg a járvány, a lakáshoz való tartozékok, felszerelések vásárlása - írja a blokkk.com kereskedelmi szakblog. Talán szokatlan lehet, de a vásárlók összelapátoltak mindent az építéshez, felújításhoz szükséges áruktól kezdve a stelázsi, hokedli cseréjén keresztül.
A járvány elején a spájzoláshoz hűtő, kenyérsütő is kellett, de a különféle támogatások révén gyarapodott a lakásfelújítás, lakásépítés terén is a boltos vásárlás. Fél év alatt 850 milliárdot el is költöttek minderre.
2019 | 2020 | 2021 | |
bútor | 138 | 150 | 171 |
elektromos háztartási gép | 85 | 93 | 105 |
háztartási cikk | 54 | 55 | 64 |
építőanyag | 332 | 296 | 335 |
barkács | 134 | 157 | 175 |
Forrás: KSH, első félév, milliárd forint, folyó ár, elektromos háztartási gép: tartós és kis együtt |
Hát a ruházati piac viszont még egyáltalán még nem tért magához. Két év alatt ruhából 33, cipőből 11, second hand termékekből pedig 5 milliárd forint értékűvel kevesebb fogyott. A home office, a digitális tanrend és a bezártság viszont megtette a magáét a kütyük piacán.
A boltos világ legnagyobb szelete a napi cikkek piaca, 2021 első félévében el is költöttek a magyar fogyasztók élelmiszer féleségekre 2160 milliárd forintot - 2019 első felében ennek értéke 1890 milliárd volt -, amiben persze volt jó adag drágulás is. Sűrűn vásároltak a további különféle napi cikkeket árusító boltokban is, ahol a gyógyszerek, továbbá a tisztítószerek piaca nőtt, a testápolás, kozmetika eladás viszont nagyságrendjét tekintve alig. Valamelyest át is rendeződött beszerzések szerkezete, hiszen a home office-ban kevesebb kozmetika, de több testápolási cikk fogyott.