Teljesen lezárhatják a Lánchidat a közúti forgalom elől, ha a fővárosi önkormányzat által most megrendelt műszeres felülvizsgálat eredménye ezt szükségessé teszi - ismerte el a Népszava kérdésére Tüttő Kata főpolgármester-helyettes, akit Karácsony Gergely főpolgármester a múlt héten bízott meg a Lánchíd-felújítás projekt levezénylésével.
A jelenleg is érvényes súlykorlátozást januárban rendelte el a városvezetés, miután a Főmterv felmérése szerint az átkelő rosszabb állapotban volt, mint gondolták. A híd felújítását 6 hónapon belül meg kell kezdeni. A határidő júniusban lejár, a kezdés időpontja azonban bizonytalanabb, mint valaha - olvasható a portálon.
A híd üzemeltetésével megbízott Budapest Közút Zrt. mindennap átvizsgálja a hidat és hetente jelentést készít az átkelő műszaki állapotáról. De lehetnek olyan rejtett hibák, amelyeket észrevételezéssel nem lehet felfedezni, éppen ezért a városvezetés újabb műszaki felülvizsgálatot kér a Főmterv-től. A megbízási szerződést napokon belül aláírják, az eredmény néhány héten belül várható. Minden további lépésről ennek ismeretében dönt a fővárosi önkormányzat.
A Fővárosi Közgyűlés tavaly májusban 23,7 milliárd forintban határozta meg a Lánchíd, az alagút és a pesti villamos-közúti aluljáró felújításának költségkeretét. Az állam az eredeti 7 milliárdos támogatási ígéretét azóta 6 milliárdra mérsékelte, 14,7 milliárd forintot hívtak volna le az Európai Beruházási Bank hitelkeretéből, a többit értékpapírok értékesítéséből, illetve a pénzmaradványokból kerítette volna elő a főváros. A tavaly nyáron kiírt és az önkormányzati választások előtt lezárt tendert végül januárban eredménytelennek nyilvánították, mivel a legolcsóbb ajánlat is 12,41 milliárd forinttal lógott túl a kereten.
Budapest pénzügyi helyzete azóta csak rosszabb lett, hiszen a kormány rengeteg forrást vont el a várostól, miközben a járvány pluszfeladatokat rótt a vezetésre.
A kormány azt állítja, hogy egy lezárt tender eredményét várja, amiből tudhatja, mennyi pénzt kell adnia. Ez a lezárt tender ugyanakkor létezik. Tarlós István egy nemrég adott interjúban arról tényről hallgatott a Népszava szerint, hogy ő tudta: a korábban kért támogatás nem lesz elég.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint a felújítást tervező BKK akkor 14,4 milliárd forintban határozta meg a szükséges támogatási összeget, de Tarlós egyszerűen nem mert ennyit kérni - írja a VEKE a Tarlós szavait kommentáló FB-posztjában. Márpedig az egyesület elnöke, Dorner Lajos korábban Tarlós közlekedési tanácsadója volt.
Mindezek fényében egészen meghökkentő Tállai András (PM) államtitkár állítása, miszerint a jelenlegi városvezetés "elherdálta" a Lánchíd felújítására félretett pénzt.
A főváros szerdán egyeztet a Belügyminisztériummal és Fürjes Balázs államtitkárral, a megbeszélésen várhatóan a Lánchíd felújítása is terítékre kerül.