Meglehetősen sokára épül csak meg teljesen az M9-es gyorsforgalmi út Sopront elkerülő szakasza - derül ki Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter Nemény András MSZP-s országgyűlési képviselő kérdésre adott írásos válaszából.

A Sopron térségét érintő legjelentősebb országos közúti beruházás az M85-ös gyorsforgalmi út Pereszteg-Sopron országhatár közötti szakaszának kivitelezése (a korábbi jelölés szerint M9), amely az előkészítés szakaszában tart. Az útszakasz - a gyorsforgalmi- és a főúthálózat hosszú távú fejlesztési programjáról és nagytávú tervéről szóló 1222/2011-es kormányhatározat alapaján - két ütemben épül meg. Elsőként a 2017-2020 közötti úgynevezett második programciklusban a Sopron-Pereszteg közötti szakasz, ezt követően a 2021-2024 közötti harmadik programciklusban a Sopron-országhatár közötti szakasz szerepel az ütemtervben.

Újratervezés szükséges

Az elkerülő már korábban rendelkezett építési engedéllyel, megvalósítását a korábbi fejlesztési program a 2007-2013 közötti uniós programozási időszakban tervezte. A beruházás azonban ellehetetlenült, mivel a nyomvonal érintette az időközben kijelölt Natura 2000 hálózatot. Az új előkészítési folyamat megkezdődött: első lépésként egy megvalósíthatósági tanulmány készül, amelyet a műszaki előkészítés követ.

E dátumok az úgynevezett indikatív, vagyis előirányzott ütemezésnek felelnek meg, a program tényleges megvalósulási dinamikája, gyorsabb vagy lassabb végrehajtása a gazdaság teljesít ő képességének, illetve a projektek előkészítési ütemének a függvénye - állapította meg a miniszter.

Az első ütemben épülő szakasz új nyomvonalon vezetett 2x2 sávos autóút lesz, amely Peresztegtől, a 84-es számú főúttól indul és Sopron keleti oldalán ugyancsak a 84-es számú főútba csatlakozik vissza. A következő ütemben az országhatárig épülő szakasz szintén új nyomvonalon vezetett kétszer kétsávos autóúti kiépítésű lesz, amely az első ütem folytatásaként a várost északi irányban kerüli el, teljes mértékben tehermentesítve a város északi részét a jelenleg áthaladó forgalom összes negatív hatásától. Az M85-ös Győr-közötti fejlesztése (beleértve a Csorna délkeleti elkerülőt) napirenden van, a Csorna délnyugati elkerülő a második, a Csorna nyugat-Kapuvár nyugat szakasz a harmadik programciklusban szerepel. Az autóút a program negyedik ciklusában válik folytonossá.