Tavaly 116 ezer új személygépkocsit értékesítettek, 20 százalékkal többet az előző évinél.
Az új kishaszonjárművekből a várakozásaik szerint mintegy 21 ezer kerülhet forgalomba, ez 5,3 százalékkal meghaladja a tavalyi számot - ismertette Erdélyi Péter. Hozzátette, 2017-ben 7 százalékkal csökkent az értékesítés ezen a területen az előző évihez képest, de a növekedési hitelprogram kifutása miatt erre számítottak is.
Az MGE ügyvezető elnöke elmondta, tavaly 155 ezernél több használt személyautót importáltak és helyeztek forgalomba Magyarországon, a belföldi autópark átlagéletkora 14 év felett van, míg az uniós átlag 10,7 év. Felhívta a figyelmet ennek kedvezőtlen műszaki és környezeti hatásaira, amelyek csökkentése érdekében szerinte a használt autók importjának szabályozásában jelentős változásokra lenne szükség.
A Magyarországra behozott autók átlagéletkora 12 év fölött van, az autópark 67 százaléka 10 évesnél idősebb, és csak a 10 százaléka fiatalabb 5 évesnél.
Az MGE előrejelzése szerint idén 5600 új nagyhaszongépjármű és 600 új busz kerül forgalomba, 4, illetve 7 százalékkal kevesebb a tavalyinál - ismertette az ügyvezető elnök, aki ugyanakkor nem zárta ki, hogy kedvezőbben alakulhatnak a számok az általuk vártnál.
A motorkerékpároknál 8,5 százalékos növekedésre, mintegy 2500 új jármű értékesítésére számít a gépjárműimportőrök egyesülete, a közúti pótkocsiknál pedig 9 százalékos csökkenésre, 3800 értékesítésére.
Erdélyi Péter kedvező tendenciának nevezte, hogy 2017-ben megkezdődött a magánvásárlók visszatérése az autópiacra, valamivel 60 százalék alá került a jogi személyek által vásárolt autók aránya.
A nagyhaszonjárművek piacán jó év volt a tavalyi, Magyarországon több mint 5800 új tehergépjárművet helyeztek forgalomba, az előző évinél többet, bár az értékesítés nem érte el a korábbi csúcsot - mondta Dér Péter, az MGE elnökségi tagja.
Tavaly meghaladta a 640-et a forgalomba helyezett új buszok száma, a növekedés jelentős, 55 százalékos volt az előző évhez képest, ugyanakkor a teljes szegmens nagyon kicsi ahhoz képest, hogy mekkora igény lenne Magyarországon az elöregedett buszpark frissítésére.
Somogyi Gábor, az egyesület elnökségi tagja jelezte, a közúti pótkocsik piacán tavaly 4000 fölötti eladást regisztráltak, ez csaknem elérte a válság előtti szintet. Kiemelte ugyanakkor, hogy a szakképzett munkaerő hiánya erősen befolyásolja a piac bővítési lehetőségeit.
Zámbó Balázs elnökségi tag elmondta, hogy tavaly csaknem 2300 új motor került forgalomba Magyarországon, kevesebb az MGE által vártnál, de a 2012-es mélypont óra töretlen a növekedés, és idén is bővülésre számítanak. A szakértő felhívta a figyelmet arra, hogy a regisztrációs adó motorokat terhelő része az egyesület javaslata ellenére változatlan, ami megnehezíti a szegmens jelentősebb bővülését.
Ugron Gábor, az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: becsléseik szerint Magyarországon az elektromos meghajtású gépjárművek aránya meghaladja majd a 10 százalékot 2030-ra. Felidézte, hogy a társaság több mint 300 elektromos töltőállomás telepítését kezdte meg 2017-ben, és összesen 1000-1200 állami tulajdonú töltőpont létesítését tervezik. Hozzátette, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium által kiírt pályázat támogatásával 213 önkormányzati tulajdonú töltő létesül.
Az idei első félév végére mintegy 300-330 állami és további 200-210 önkormányzati tulajdonú e-töltőkút üzemel majd az országban - közölte az ügyvezető igazgató.
Az elektromos gépjárművek vásárlásának támogatásáról elmondta: tavaly év végéig 600 pályázatot adtak be 735 autóra. A támogató okiratokat kiállították 643 autóra, és 260 jármű esetében kifizették a támogatást. Ugron Gábor hozzátette, dolgoznak a pályázati struktúra felgyorsításán.
Az ügyvezető igazgató felidézte azt is, kormányzati döntés alapján 2030-ra az állami tulajdonú autók 30 százalékát tisztán elektromos meghajtásúra cserélik.