A Napi Gazdaság szerdai számának cikke
A kiskereskedelmi forgalom januári emelkedése ellenére sem vár trendfordulót a piacon 2012-ben Kozák Ákos, a GfK Hungária Piackutató Intézet igazgatója. Mint mondta, a makrogazdasági környezet, a fogyasztói, illetve vállalati bizalomvesztés és a vásárlóerő gyengülése miatt nem tér magához a kiskereskedelem, sőt úgy véli, a teljes fogyasztás is negatív előjelű lehet 2012-ben. A januári kiskereskedelmi adatokból messzemenő következtetéseket nem lehet levonni - tette hozzá Kozák, és mint kutató arra hívta fel a figyelmet, hogy a növekedés egésze szorosan összefügg a magas inflációval. Szerinte akkor lehet stabil forgalomnövekedésről beszélni, ha alacsony inflációs környezetben nemcsak értékben, mennyiségben is képes a piac növekedést produkálni. Ez viszont jelen pillanatban nem egyértelmű. A makroadatokat kiegészítve úgy véli, a piac továbbra is hektikus marad, hiszen nyilván lesznek még a januárihoz hasonló felpattanások, de ez természetes, hiszen a kiskereskedelmi forgalom és a fogyasztás is elérte a mélypontját, így az alacsony bázisok miatt statisztikailag sem mehet másfelé (időnként) a görbe, mint felfelé.
Tavaly a napi fogyasztási cikkek piacán egyértelmű nyertes volt a diszkont. A forgalmi adataikat 14 százalékkal (ez a piaci részesedésben egy százalékpontos erősödést jelent) növelték, főként a hipermarketektől és a kisboltoktól szívva el forgalmat. Bár abban Vella Rita, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója is egyetértett, hogy a most trendinek bizonyuló keménydiszkontok (Aldi, Lidl) árelőnye a hiperekhez képest közel sem olyan jelentős, mint a szupermarketekéhez. Előbbiek ügyesen futtatják a marketingtámogatás nélkül, a szuperolcsó szegmensben működő "B" márkákat, ami nincs a keménydiszkontokban. (A diszkontok konkurenciájáról megoszlanak a vélemények, más piaci szakemberek a szupermarket csatorna ellenfeleként kezelik őket, ám a tendencia az, hogy a keménydiszkontok nagy alapterületű áruházak vonzáskörzetébe települnek.)
Tavaly a napi fogyasztási cikkek felfelé kerekítve 2800 milliárd forint értékű piaca 1 százalékos visszaesést szenvedett el a GfK Háztartási Panel (háztartások fogyasztásának méréséből számolt) adatai szerint. Ez Vella Rita szerint elsősorban az olcsóbb termékek vásárlásából tevődött össze. A magyar fogyasztó előszeretettel vesz kedvezményesen, leértékelve vagy akciósan. A diszkontosodás így kézzelfogható a kiskereskedelmi piacon, ami nemcsak a keménydiszkontok erősödéséből, hanem a hagyományos kereskedelmi csatornák árcsökkentő stratégiájából is fakad.
Az átlagos költés vásárlásonként 2222-ről csak 2372 forintra nőtt |
Évi 308-ról 294-re csökkent a bevásárlások száma |
Átlag 8-9-ről 3-4-re szűkült a látogatott boltok száma |