Nemcsak az üzleti és politikai életben elvárás a vállalkozásoktól a működés fenntarthatóbbá tétele, de a fogyasztók is egyre kritikusabban szemlélik a nagyvállalatok szerepvállalását a környezeti célok elérésében. Éppen ezért fontos, hogy a piacvezető élelmiszer-kiskereskedelmi lánc, a Lidl Magyarország is elkötelezett a fenntarthatóság iránt, aminek érdekében számos konkrét cél mentén igyekszik mérsékelni közvetett és közvetlen környezeti hatásait.
Ezért folyamatosan dolgozik a fenntarthatósági stratégiájának megvalósításán, amelynek célja többek között
- a minél fenntarthatóbb termékkínálat kialakítása,
- a műanyag-felhasználás csökkentése,
- az energiahatékony működés
- vagy a hátrányos helyzetű családok, gyermekek támogatása.
Környezeti szempontból mérföldkő a digitalizáció
A Lidl Magyarország már régóta erősíti online jelenlétét, így a vásárlókat évek óta arra ösztönzi, hogy a papíralapú szórólap helyett inkább iratkozzanak fel a Lidl elektronikus hírlevelére, figyeljék az akciós újságok digitális változatait vagy használják a Lidl és a Lidl Plus alkalmazásokat. Cél a papírfelhasználás csökkentése.
A diszkontlánc tehát a papír alapú akciós újságok helyett a mobilalkalmazások használatát helyezi előtérbe. A Lidl Plus mobilapp segítségével a vevők az akciós újságon felüli kedvezményekhez is hozzájutnak. Az ingyenesen letölthető applikációban rövid a regisztrációt követően elérhetővé válik a digitális hűségkártya, amellyel kizárólagos kedvezményben részesülnek a vásárlók a fizetéskor. A papír alapú akciós újság a postaládákban már nem, de az üzletekben továbbra is hozzáférhető lesz.
Felelősségvállalás az élhető jövőért
A Lidl Magyarország 2020-2021-ben jelentős vállalásokat tett és olyan intézkedéseket hajtott végre, amely által erősítette a fenntarthatóság melleti elköteleződését, ezzel hozzájárulva egy élhetőbb jövőhöz – derül ki az áruházlánc második fenntarthatósági jelentéséből.
A fenntarthatóság érdekében tett széleskörű vállalások menetrend szerinti teljesítése már kézzel fogható eredményeket hozott számos területen:
- fenntarthatósági elvek a termékbeszerzés során,
- a műanyag csomagolóanyag csökkentése,
- energiahatékonysági intézkedések,
- a magyar beszállítók külföldi piacra jutásának támogatása,
- valamint a társadalmi felelősségvállalás, adományozás.
A beszerzés és a csomagolás is fenntarthatósági szempont
A Lidl azon dolgozik, hogy a sajátmárkás termékeihez használt, kockázatoknak kitett alapanyagokat, többek között a kakaót, a kávét, a pálmaolajat vagy a teát tanúsítottan fenntartható forrásból szerezze be. A Lidl ebben jó úton halad:
2021-ben a virág-és növényválaszték, valamint a hazai tárgyalású zöldség- és gyümölcskínálat egésze tanúsítottan fenntartható forrásból származott.
A Lidl a környezeti szempontból leginkább kockázatosnak vélt területen, így a műanyag-felhasználás terén is célokat tűz ki. Egyik fontos vállalása, hogy a saját márkás termékek csomagolóanyagainak optimalizálása révén 2025-ig 20 százalékkal csökkenti a műanyag-felhasználást.
Egyre fontosabb az energiahatékonyság
A környezetbarát működés mellett kötelezte el magát a Lidl, ezért fokozott klímavédelmi intézkedésekkel járul hozzá a fenntartható jövőhöz. Tavaly januártól az üzletlánc teljes üzlethálózata, logisztikai központjai és az irodaháza számára 100 százalékban megújuló energiaforrásból származó áramot vásárol, csökkentve ezáltal üvegházhatású gázkibocsátást. Kivételt képeznek azon beszerzési megállapodások, melyekre a Schwarz Csoport nincs ráhatással, mint például a bérelt ingatlanok esetén a kötelező villamosenergia-beszerzési záradékkal kötött szerződések.
Energiahatékonysági intézkedésekkel 2020–2021 között összesen hozzávetőleg 1,1 millió kWh energiát takarított meg a Lidl, ami által több mint 239 tonna szén-dioxidnak megfelelő mennyiségű károsanyag-kibocsátást előzött meg.
Az eddig megvalósított fejlesztések eredményeként 2020-ról 2021-re 5 százalékkal mérsékelte a saját márkás termékekhez kapcsolódó műanyag csomagolóanyag-használatot.
Magyar termékek a külföldi Lidl áruházak polcain is
Az áruházlánc 2013-ban indította el a „Lidl a magyar beszállítókért” programját többek között azért, hogy növelje a hazai beszállítóinak számát és támogassa őket az exportpiacokon is. A Lidl fenntarthatósági jelentésében olvasható, hogy
a 2021-es gazdasági év végén a friss sertés- és baromfihúsok termékkategóriában 100 százalék volt a magyar beszállítók aránya. Emellett a vállalat támogatásával 2021-ben 170 magyar beszállító 726 terméke jutott el 28 Lidl-országba.
Nem maradhat el a társadalmi felelősségvállalás sem
A Lidl 2020-2021-ben összesen több mint 450 millió forint értékben nyújtott támogatást. Ez a társadalmi szerepvállalás többek között élelmiszer és nem élelmiszer jellegű adományok formájában valósult meg. Hozzájárult a hátrányos helyzetű magyar családok segítéséhez, a hazai egészségügy fejlesztéséhez, valamint menhelyi kisállatok ellátásához is.
A fenntarthatóság előmozdítása érdekében végzett folyamatos munka mellett kiemelten fontos a Lidl számára, hogy az elért eredményeiről rendszeresen beszámoljon és bemutassa, mit tesz a fenntarthatóbb jövő megvalósításáért.
A cikk a Lidl Magyarország támogatásával jött létre.