Az utasforgalom területén is kiemelkedő évet zárt tavaly a Budapest Airport, 2022-ben több mint 12.2 millió utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtéren, 216 százalékkal több, mint a pandémia első és 164 százalékkal több, mint a második évében.
Az utasforgalom így az év végére a 2019-es rekordév 75 százalékát érte el – többek között ez áll az üzemeltető által készített összesítésében.
Tavaly új úti cél és 4 új légitársaság jelent meg a kínálatban
Az esztendő legforgalmasabb hónapja az augusztus volt, közel 1.3 millió utassal. Budapestről összesen 140 célállomásra lehetett repülni 2022-ben. A hosszú távú járatok közül az észak-amerikai célállomásokat kivéve minden desztináció visszaépült a járvány alatt is meglévők mellé, így 2022 végétől újra lehet utazni közvetlen járattal Kínába is.
A legnépszerűbb úti célok London, Tel-Aviv és Párizs voltak.
Rekordot döntött a légiáru-szállítás
Az összegzés szerint a légiáru mennyisége minden eddigi rekordot megdöntve év végére elérte a 194 ezer tonnát. A tavalyi évhez képest ez 5,8 százalékos, 2019-hez viszonyítva pedig 44 százalékos növekedést jelent.
Ez különösen értékes fejlődés, hiszen a globális gazdasági lassulás a légiáru-szállításban is visszaesést okozott, a Budapest Airport légiáru-elosztó központ szerepe viszont a kelet-közép-európai régióban tovább erősödött.
Ráadásul a rekord árumennyiséget kevesebb gépmozgással sikerült elérni, 2021-hez képest 11,5 százalékkal csökkent a cargo járatok száma.
2023 tavaszára 10 milliárd forintot is meghaladják a fejlesztések
Tavaly megnyílt a Kálvin téri Universal Airport Hub, bővült az önkiszolgáló poggyászfeladó rendszer, kilátó- és dohányzóterasz nyílt a 2B Terminál tranzitterületén, korszerűsítették a repülőtéren található felvonókat és 100 új poggyászkocsit bocsátottak az utasok rendelkezésére. A repülőtéren már 5 baba-mama szoba és 12 babakocsi is elérhető az utasok számára.
Számos infrastrukturális fejlesztés zajlott le mindezek mellett, 7 repülőgép-állóhelyen, több mint 4000 négyzetméteren megújult a teherbíró betonburkolat, megújult a II. futópálya keleti oldalának vízelvezetési rendszere és határidőre lezárult a B4 és B5 gurulóutak korszerűsítése is.
A Budapest Airport további 6500 m²-en létesít raktárakat, 1500 m²-en irodákat, valamint élő állatok fogadására alkalmas munkaterületet és egyéb kiszolgáló helyiségeket, és két új repülőgép-állóhellyel is kiegészül a komplexum.
A bővítésnek köszönhetően a repülőtér éves cargo kapacitása 250 ezer tonnáról 300 ezer tonnára nő.
Egész évben zajlott az 1. Terminál újranyitásának és az új 3. Terminál építésének, valamint a hozzá kapcsolódó infrastruktúra kialakításának előkészítése.
Közben a Budapest Airport megkezdte a 2. Terminál előtti parkoló ideiglenes visszaépítését, ahol a tervek szerint már júniustól az autóknak további 586, a turistabuszoknak pedig 8 férőhely áll majd rendelkezésére.