Az első négysávos összeköttetés az M43 átadása, 2015 óta járható Szegedtől Makó érintésével Arad és Temesvár felé. Tavaly óta használhatják az autósok teljes hosszban az M35 és M4 Debrecen, Berettyóújfalu utáni szakaszait, amelyek Nagyvárad irányába teremtettek magas színvonalú kapcsolatot. Ez egészülhet ki az M49 fejlesztésével, amely Mátészalka-Csenger és Óvári-Szatmárnémeti közötti gyorsforgalmi utak létesítését jelenti.
Az összesen 43 kilométeres M49 fejlesztésének előkészítése két ütemben zajlik. Az M3 autópályától Porcsalmáig tartó szakasz kivitelezési közbeszerzése a nyáron megkezdődhet. Eredményes eljárás és forrásbiztosítás esetén a munkálatok befejezését 2025-re tervezik. Az országhatárig tartó folytatás terveinek elkészítésére a közeljövőben köthetik meg a szerződést. A kiviteli tervek leszállítása egy éven belül várható.
Kapcsolódó
A megállapodás a fejlesztések összehangolt megvalósításáról szóló szándék megerősítése mellett a határmetszéspontot is rögzíti. Az új útkapcsolat Csenger térségében, a Szamostól délre keresztezheti az országhatárt. Románia schengeni csatlakozásáig a nemzetközi forgalom egy Magyarország területén kialakítandó határátkelőhelyen haladhat majd.
Nem ez az egyetlen pályaépítés Magyarországon: a tervek szerint 2025-re tizenegy határállomásig juthatunk majd el gyorsforgalmi utakon, így zajlik például az M6 befejező szakaszának és az M30 Miskolc utáni folytatásának építése.
A magyar-román közlekedési kapcsolatok nemcsak közúton fejlődnek. Előkészületben van a Budapest-Kolozsvár-Bukarest gyorsvasúti kapcsolat megvalósíthatósági tanulmánya. A szakértők a Debrecen és Nagyvárad közötti tram-train fejlesztés lehetőségét is vizsgálják. 2020 végén indult kivitelezési közbeszerzés a Békéscsaba és Lőkösháza közötti vasúti vonalszakasz felújítására. A beruházásban a Budapestet a román határral összekötő korridor utolsó egyvágányú szakaszát korszerűsítik, kétvágányosra bővítik.