A 18-30 éves korosztály körében egyre fontosabb téma a fenntarthatóság, ez a korosztály sokkal többet hajlandó tenni a környezet védelméért, de a bankválasztásnál ez egyelőre nem kiemelkedő szempont náluk - hangzott el a Magyar Bankholding és a Mastercard sajtótájékoztatóján. A bankválasztásnál a kedvező számlavezetési díj vagy a jó mobilapplikáció sokkal fontosabb a számukra, mint a környezetvédelem, de sokan ezeket a szempontokat is kiemelték.
A megkérdezett fiatalok szerint a bankok, pénzintézeket viszonylag kis szerepet játszanak a fenntarthatóságban, más ágazatokat előrébb sorolták. A felsőfokú végzettségűek körében nagyobb arányban válaszolták azt, hogy a pénzügyi intézmények szerepe jelentősebb ezen a téren. A zöld pénzügyek kifejezést is a felsőfokú végzettségűek hallották korábban nagyobb arányban. A környezetvédelem során a fiatalok szerint a bankkártya lenne az a termék, amelyen keresztül a fenntarthatóság megvalósulhat.
A bankok leginkább úgy tudnak zölddé válni, hogy zöld pénzügyi termékeket kínálnak, vagyis fenntartható cégekbe fektetnek be, ilyen cégeknek adnak hitelt, finanszírozást - hangzott el a sajtótájékoztatón. A fiatalok viszont ezt alig említették meg, leginkább a papírmentes működést gondolták környezetvédelmi szempontból fontosnak. Ez nem meglepő, hiszen a megkérdezett fiatalok a saját bankolási szokásaikból indultak ki, nem látják át, hogy egy nagyvállalat finanszírozása milyen hatással lehet a fenntarthatóságra - mondta Ginzer Ildikó, a Magyar Bankholding standard kiszolgálásért felelős üzleti vezérigazgató-helyettese.
A kriptovalutát sokan ismerik
A kutatásból az is kiderült, hogy a fiatalok legalább akkora arányban tartanak kriptovalutát, mint állampapírt. „Látható, hogy megvan a nyitottság a fiatalokban a zöld pénzügyi megoldások felé, ezért is fontos számunkra, hogy ismeretterjesztéssel és termékfejlesztéssel egyaránt hozzájáruljunk a fenntarthatósági célok eléréséhez” – mondta a kutatási eredmények kapcsán Ginzer Ildikó.
A megkérdezettek 93 százalékának van bankkapcsolata, 26 százalékuk pedig valamilyen fintech szolgáltatóval is kapcsolatban áll. A fintech szolgáltatók mellett elsősorban a kedvező ár, másodsorban a kényelmi szempontok miatt döntenek a fiatalok; az, hogy a hagyományos bankokhoz képest ezeknek a cégeknek kisebb a karbonlábnyoma, kevesebb mint a használók harmadánál játszott szerepet a döntésben.
A kutatásból kiderült, hogy a bankokat jelenleg az olyan zöld megoldások teszik vonzóvá a fiatalok számára, amelyek valójában bármilyen más cégre is vonatkoztathatóak lennének – a digitalizáció az elsők között szerepel a korosztály számára (61 százalék). A szolgáltató-választás szempontjából nem tekinthető általános jelenségnek a környezettudatossági törekvések mérlegelése – a válaszadó fiatalok csak 46 százaléka áll szerződésben olyan szolgáltatóval, amelynél a környezettudatosság a vállalati stratégia részét képezi.
Kevésbé látják relevánsnak a bankok szerepét a fenntarthatóságban
A bankok fenntarthatósági érintettsége sokak számára nem egyértelmű – csak a megkérdezettek 64 százaléka gondolja úgy, hogy a hitelintézeteknek is feladatuk a környezetvédelem. Miközben az állam és a nagyvállalatok elöl szerepelnek a listán, addig a bankok, pénzintézetek, biztosítók – hiába jellemzően nagyvállalatok – a lista legvégén állnak. A válaszadók 27 százaléka tartja csak elképzelhetőnek, hogy az ilyen típusú intézmények a fenntarthatóságot a vállalati stratégiájuk részévé tegyék. Látható tehát, hogy a konkrét termékgyártáshoz könnyen kötik a fiatalok a környezettudatosságot, de nem kézzelfogható árucikkek esetén nehezebben tudják a környezetvédelmet az adott cégtípushoz kapcsolni.
A válaszadók több mint fele (51 százalék) nem hallotta még a „zöld bankolás” kifejezést, de akik igen, ők is leginkább csak általánosságban tudtak róla nyilatkozni. Konkrétumokat, mint például a papírmentesség vagy digitalizáció, nagyon kevesen tudtak említeni, legtöbben a környezettudatos, környezetbarát, fenntartható kifejezéseket kapcsolták hozzá. A fiatalok tehát bizonytalanok abból a szempontból, hogy pénzügyi területen valójában mi lehet környezetbarát és mi nem, de ezzel együtt is magas azok aránya, akik azt mondják, bármelyik esetén fontolóra vennék, hogy zöldet válasszanak belőle.
A válaszadók 33 százaléka azt nyilatkozta, hogy ha lenne rá lehetősége, akkor minden pénzügyi termék esetén fontolóra venné a környezetbarát megoldást. A fiatalok 55 százaléka a bankkártyát sorolta az élre azon termékekből, amelyekből a zöld megoldást választaná; valószínűleg a termék a kézzelfoghatósága miatt emelkedik ki a többi közül.