Az elmúlt napokban négy hitelintézet figyelmeztette arra az ügyfeleit, hogy csalók próbálják megszerezni a bankszámlájukhoz kapcsolódó belépési kódokat. Előbb a Magyar Bankholding tagbankjai, a Budapest Bank, az MKB és a Takarékbank adtak ki ilyen közleményt, majd az Erste Bank is ugyanerre hívta fel a figyelmet. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) szintén néhány napja adott ki figyelmeztetést, hogy az idén már hét hazai nagybank ügyfeleinél próbálkoztak a bűnözők, Magyarországon kilenc nagybank van, tehát mindössze kettő maradt ki.
Most a Magyar Bankszövetség fordult a számlavezető ügyfélkörhöz. A kiadott figyelmeztetés szerint az elkövetési módok folyamatosan változnak, de a különböző visszaélések ellen hatékonyan védekezhet az alábbi módszerekkel.
1. A saját adatait mindenkinek magának kell megvédenie! A pénzügyi szolgáltatók és munkatársaik sohasem kérik, hogy ossza meg velük saját pénzügyi adatait, így biztosan nem kérdezik meg bankszámlájuk egyenlegét, bankkártyájuk adatait, jelszavait és PIN kódjait. Ezeket sohase adja át másoknak! Legyen óvatos, tegyen fel kérdéseket, és ha nem a megszokott módon folyik a telefonbeszélgetés, vagy elbizonytalanodik a hívás közben, inkább szakítsa meg a hívást, és keresse meg a saját bankját az ismert csatornákon, és érdeklődjön az esetleges gyanús tranzakciókról.
2. A digitális csatornákon kapott linkeket, amennyiben azok pénzügyi jellegű oldalra vezetnek, sohase nyissa meg! Sokszor a valós banki honlapokra megtévesztően hasonlító áloldalakat vetnek be a visszaélők. Minden esetben gépelje végig saját bankja honlap címét a belépéshez, vagy a kedvencekből nyissa meg az ismert oldalt. A pénzügyi linkek küldése a csalók kedvenc csatornája!
3. Számítógépre, illetve mobiltelefonra pénzügyi célból szoftvereket és applikációkat telefonos ajánlás alapján sohase töltsön le. Bizonyosság hiányában minden esetben személyesen keresse fel, vagy hívja fel saját bankját, ügyintézőjét!