A Magyar Nemzeti Bank 2019. január 25-től indított vizsgálatot a Magyar Posta Életbiztosító Zrt.-nél, a 2019-ben kiszabott 35 millió forintos bírság után most 28,2 millió forint befizetésre kötelezi a biztosítót az elmúlt 3 évben elkövetett szabálytalanságok miatt.
Az MNB megállapította, hogy az ügyféltájékoztatás is szabálytalanul működött, a kárbejelentéseket például helytelen dátummal rögzítették, de az is előfordult, hogy napokig nem készítettek hangfelvételt a telefonos panaszbejelentésekről.
A bejelentő ügyfeleket gyakran hiányos, és a figyelemfelhívásra alkalmatlan módon informálták a jogorvoslati lehetőségekről, illetve az egyik kiemelt információkkal ellátott nyugdíjbiztosítási termék tájékoztató dokumentumában is hamis információkat találtak.
Az élet- és nyugdíjbiztosítások kockázatviselésének kezdetét pontatlanul rögzítették, illetve az egyoldalú szerződésmódosítások okainak nyilvántartásában is hiányosságokat fedeztek fel. A Posta Életbiztosító jelszókezelése, valamint az informatikai rendszer védelme sem felelt meg az előírt jogszabályoknak, ezek mellett a csalásmegelőzés is gyengélkedett, szintén a pontos nyilvántartás hiánya miatt – olvasható az MNB közleményében.
Súlyosbító és enyhítő körülmények
A bírság kiszabásakor súlyosbító körülménynek tekintették az IT, a kiszervezések, a csalásmegelőzés és kárnyilvántartás, valamint a belső szabályzatokkal és panaszkezeléssel kapcsolatos hiányosságok által okozott kockázatot, de enyhítő körülmény, hogy a Magyar Posta Életbiztosító már több jogsértő tevékenységet megszüntetett, illetve tervei között szerepel az elkövetett szabálytalanságok korrigálása.
A jogsértések miatt a Magyar Nemzeti Bank 24 millió forint felügyeleti és 4,2 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki, valamint a biztosító köteles dokumentumokkal alátámasztani a jogsértések megszüntetését legkésőbb 2023. június 30-ig.
(Fogarasi Kitti)