Január 14-én tartják a tárgyalást Berlington Hungary Kft. és társai - a Lixus Szerencsejátékszervező Kft., a Lixus Invest Kft., a Lixus Projekt Kft. és a Megapolis Terminal Kft. ügyében az Európai Bíróságon. Az ügy a pénznyerő automaták körüli történésekre a vezethető vissza. Magyarországon ugyanis 2012. október 11-e előtt a pénznyerő automatákat játékkaszinóban és játéktermekben lehetett üzemeltetni. Ám 2011-től kezdve a magyar jogalkotó egyre szigorította a játéktermekre vonatkozó szabályozást, ennek keretében 2011. november 1-jétől kezdődően a játéktermekben működtetett pénznyerő automaták után gépenként fizetendő játékadó mértékét 100 ezerről 500 ezer forintra emelte fel, illetve e tételes játékadó mellé bevezetett egy százalékos mértékű játékadót is.
Majd 2012. október 1-jén a kormány törvényjavaslatot nyújtott be az Országgyűléshez a pénznyerő automaták játéktermekben és elektronikus kaszinókban történő működtetésének megtiltása céljából. Az így elfogadott törvény 2012. október 10-én hatályba is lépett, amely nyomán a játéktermek, illetve pénznyerő automaták üzemeltetésére vonatkozóan korábban kiadott engedélyek a következő naptól automatikusan hatályukat veszítették. Ezen időponttól fogva pénznyerő automaták csak játékkaszinókban működtethetőek. A jogalkotó a tiltást a játékfüggőséggel, az annak megelőzéséhez fűződő közegészségügyi érdekekkel, illetve bűnmegelőzési okokkal indokolta.
Pontosítás
A cikk első verziójában megjelenttel ellentétben a Berlington Hungary Kft. neve jelenleg nem Atlantis Hungary Kft., az Atlantis Hungary Kft.-nek nincs folyamatban lévő ügye az Európai Bíróságon.A szigorúbb szabályok bevezetése előtt játéktermekben pénznyerő automatákat üzemeltető vállalkozások a magyar bíróságok előtt vitatják a működésüket ellehetetlenítő intézkedéseknek az uniós alapszabadságokkal való összhangját, illetve kártérítést kérnek az uniós jog állítólagos megsértése miatt elszenvedett kárukért. Az ügyben eljáró Fővárosi Törvényszék lényegében arra a kérdésre vár választ a bíróságtól, hogy a játéktermekben üzemeltetett pénznyerő automatáknál a játékadó mértékének egyik napról a másikra történő drasztikus felemelése, majd az ilyen üzemeltetés azonnali hatályú, teljes megtiltása összhangban van-e az uniós joggal.
Magyar húscég kártérítést kér tanácsadójától
Január 14-én hirdetik ki a főtanácsnoki indítványt a Martin Meat Kft. ügyében; a tárgyalás 2014. október 9-én volt. Ennek előzménye, hogy még 2007-ben egy osztrák vállalkozás szerződést kötött egy magyar céggel, amely vállalta, hogy magyar munkavállalóival marhahúst dolgoz fel az osztrák cég salzburgi vágóhídján. A magyar cég a szerződés megkötése előtt jogi tanácsadást kért, hogy az általa végezni kívánt tevékenység nem esik-e az Ausztria által tett átmeneti korlátozások hatálya alá. Jogi tanácsadói azt a tájékoztatást adták, hogy a kérdéses tevékenységre nem vonatkoznak ilyen korlátozások.
Az osztrák hatóságok azonban megbírságolták az osztrák vállalkozást, mivel álláspontjuk szerint számára a magyar cég munkaerő-átengedést végzett, amelyre vonatkoznak az átmeneti rendelkezések, a magyar munkavállalóknak foglalkoztatási engedélyre lett volna szükségük. Az osztrák és a magyar cég megállapodása alapján azonban a bírságot ez utóbbinak kellett viselnie.
A magyar vállalkozás ezután kártérítési keresetet indított a jogi tanácsadói ellen a hibásnak bizonyult jogi tanácsokból eredő kárának megtérítése iránt. Az ügyben eljáró Pesti Központi Kerületi Bíróság egyrészről azt szeretné megtudni az Európai Bíróságtól, hogy az ügyben munkaerő-átengedésről van-e szó, másrészről az osztrák hatóságok jogszerűen hivatkoztak-e az átmeneti korlátozásokra.
A Mol és a meg nem emelt bányajáradék is terítékre kerül
Szintén főtanácsnoki indítványt ismertetnek egy magyar kereset nyomán január 22-én is: az Európai Bizottság kontra Mol Nyrt. ügyében, ahol a tárgyalás 2014. november 13-án volt. A Mol és a magyar kormány 2005-ben megállapodást kötött, amelynek értelmében a cég által a kitermelt szénhidrogének után fizetendő bányajáradékok a Mol legtöbb magyarországi szénhidrogénmezőjénél 2020-ig változatlan összegű marad. A magyar bányászati törvény 2008 elején hatályba lépett módosítása a bányajáradék jelentős emeléséről rendelkezett, ami viszont az ominózus megállapodás által nyújtott kedvezményeket nem érintette.
Majd 2010 júniusában az Európai Bizottság megállapította, hogy a megállapodás és a bányászati törvény ezt követően történt módosításának együttes hatása azt eredményezi, hogy a Mol mentesül olyan pénzügyi terhek alól, amelyeket a versenytársaknak meg kell fizetniük, így tisztességtelen versenyelőnyhöz jut. A brüsszeli testület szerint e kedvezmény az uniós joggal össze nem egyeztethető állami támogatásnak minősül, amelyet Magyarországnak vissza kell fizettetnie a kedvezményezettel. Az EB határozata szerint az állami támogatás összege 2008-ben 28,4 milliárd és 2009-ben 1,9 milliárd forintot tesz ki, 2010-re az állami támogatás összegét Magyarországnak kell kiszámítania addig az időpontig, amíg abból a Mol részesülhetett.
A Mol a bizottság határozatát megtámadta az Európai Bíróság törvényszéke előtt, amely 2013. november 12-én meghozott ítéletében megsemmisítette az EB határozatát. Majd a Bizottság az ítélettel szemben fellebbezést nyújtott be az Európai Bíróság előtt.