Magyarország a csatlakozásra leginkább felkészült ország – derül ki a Raiffeisen Austria (RZB) által készített, több különböző követelményt összegző bővítési indexből. A sorban második Csehország, a harmadik Szlovénia, a negyedik Lettország. A többi kandidáló ország a vezető négyes mögött jócskán leszakadva áll.
Az elemzés azzal együtt jut erre a következtetésre, hogy a csatlakozási tárgyalásokon Magyarország eddig csupán 24 tárgyalási fejezetet zárt le ideiglenesen, míg például Ciprus és Litvánia már 28-nál tart, de az örök elmaradó Lengyelország is 25-öt abszolvált. A tárgyalások mára végső szakaszukba jutottak, de a még le nem zárt fejezetek tartalmazzák a leginkább húsbavágó kérdéseket.
A tagjelöltek gazdasága, így Magyarországé is, fejlettségben jócskán elmarad az uniós átlagtól. Az egy főre jutó magyar bruttó hazai termék (GDP) 2001-ben csupán az uniós átlag 53 százalékára rúgott. A legjobb helyzetben Szlovénia van a maga 74 százalékával. A vásárlóerő-paritáson számolt mutató is hasonló helyzetet tükröz, itt a magyar teljesítmény az uniós átlag 50 százalékára rúgott 2001-ben az RZB számításai szerint.
Magyarország számára a legnehezebb fejezetek a agrár- és a regionális politikáról, valamint a költségvetésről szólók. A mezőgazdasági probléma azonban valószínűleg kezelhető, az ágazat ugyanis csupán a magyar GDP 3,3 százalékát termeli meg, és a foglalkoztatottak 6,5 százalékának ad munkát. Az agrártémák közül a termelőknek fizetett közvetlen támogatások, valamint a termelési kvóták ügyében egyelőre számottevően különbözik a magyar és az uniós álláspont.
Különösen fontos és vitatott téma a versenypolitika kérdésköre – véli az elemzés. A nagy befektetőknek nyújtott adókedvezményeket ugyanis Magyarország a belépés időpontjáig meg szeretné tartani, míg az EU ragaszkodik az azonnali megszüntetéshez. Kérdés, milyen eszközzel lehetne megtartani a befektetőket, ha Magyarország ráállna a gyors megszüntetésre. Az RZB lehetséges megoldásnak tartja, ha a kormányzat – a lengyel példához hasonlóan – kompenzációt fizetne a befektetőknek. Ez ugyan megterhelné a büdzsét, ám valószínűleg finanszírozható lenne a növekvő adóbevételből.
A döntés mégis nehéz, mivel Magyarország félelmei szerint az adókedvezmények megszüntetése miatt elkezdődne a működőtőke fokozatos kiáramlása. Márpedig a gazdasági növekedés egyik legfontosabb hajtóereje a beáramlott külföldi működőtőke. A lépés ötven nagyobb befektetőt érintene. Az unió viszont azzal érvel, hogy az invesztorok sok más tényezőt is figyelembe vesznek döntéseiknél, így az adókedvezmények megszüntetésének nem lenne jelentős negatív hatása.
További részletek