A számvevők 2013. július 29-én kezdték meg az ellenőrzési program végrehajtását. A helyszíni ellenőrzések a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumnál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál, a Közbeszerzési Hatóságnál és a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóságnál folyamatosan haladnak és a tervek szerint október 3-án fejeződnek be.
A helyszíni ellenőrzés félidős értekezletén kiderült, hogy az ellenőrzés összességében a program ütemtervében rögzítetteknek megfelelő időrendben halad. Az ellenőrzéshez tervezett és szükséges, adatbekérések megtörténtek, az adatszolgáltatást az ellenőrzött szervezetek folyamatosan teljesítik, kisebb késedelmek az irattárba helyezett adatok beérkezésénél előfordultak.
A június 24-én indult ellenőrzés célja annak értékelése, hogy a korábbi és a megújult közbeszerzési szabályozás alapján a közbeszerzések központi intézményrendszerének szabályszerű működése elősegítette-e a közbeszerzési törvény átfogó módosításai és az új törvény ellenőrzés hatókörébe vont három célkitűzése - a szabályozás egyszerűsítése, a kkv-k közbeszerzési részvételének előmozdítása, valamint a visszaélések és a korrupció visszaszorítása - érvényesülését; a változtatások az elérni kívánt célkitűzések elérését szolgálták-e, a közbeszerzések központi ellenőrzését végző szervezet működése szabályszerű volt-e, valamint hasznosították-e az ÁSZ 2008-as jelentésében megfogalmazott megállapításokat, javaslatokat.
Az átfogó ellenőrzést a számvevők azzal indokolják, hogy a közbeszerzések jogszabályi előírásai, folyamatos módosításai alapvetően befolyásolják a gazdaságfejlesztési folyamatok és a közpénz felhasználásának átláthatóságát, a téma iránt pedig nagy a társadalmi érdeklődés. Az ellenőrzendő időszakban (2008-2012 közötti évek) az ajánlatkérők által lefolytatott közbeszerzési eljárások száma több mint két és félszeresére nőtt, éves összértéke meghaladta az 1400 milliárd forintot. Az ÁSZ 2008-ban átfogóan ellenőrizte a közbeszerzési rendszert, ám azóta a közbeszerzési törvényt többször módosították átfogó jelleggel.