Nem lehet azt mondani, hogy régen minden jobb volt, korábban minden más volt, de mindig minden változik: az emberek, a társadalom és az oktatás is, mondta Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár az Új Köznevelés című lap szeptemberi számában.
A tanulók soha nem látott mértékben használnak digitális eszközöket; ez a globális jelenség például nincs olyan jó hatással a klasszikus szövegértésre, ugyanakkor erősíti a digitális készségeket. A tanulás motivációja is csökkent, ma megmagyarázhatatlanul sokan szeretnének influenszerek lenni, és úgy vélik, hogy ehhez nem kell tanulni.
Ugyanakkor a pedagógusszakma társadalmi presztízse az elmúlt évtizedekben nem javult annyit, mint szerették volna
– tette hozzá az államtitkár.
Digitalizáció, egyéni profil
A digitális kompetenciaméréssel kapcsolatban megjegyezte, hogy ez óriási változás. A digitális mérések lehetővé teszik azt is, hogy egyéni profilokat lássanak a szoftverek, amelyek alapján idővel a mesterséges intelligencia testreszabott feladatokat tud kínálni a tanulónak.
A státusztörvény vagyis az új, pedagógusok életpályájáról szóló törvénnyel kapcsolatban megjegyezte: egy új, innovatívabb megoldásban gondolkodtak. Mégpedig, hogy érdemesebb egy kevésbé merev – vagyis nem az egykori bérkategóriák, a végzettségek és az életkorok alapján működő – rendszert kialakítani, ahol nagyobb hangsúlyt fektetnek az egyéni teljesítményre.
A pályakezdőknek pedig nagy segítség lesz, hogy nem kell sokat várni arra, hogy versenyképes bért kapjanak. Ez a változás vonzóbbá fogja tenni a pedagógus hivatást a fiatalok számára, javulni fog a korfa – mondta Maruzsa Zoltán.
Ez egy tesztév lesz
A teljesítményértékelés terén az elkövetkező évre tesztévként tekintenek – anyagi vonzata még nem lesz a teljesítményértékelésnek, és arra is készek, hogy a pilot év végén – vagyis jövő nyáron – újabb módosítások jöjjenek.
Az új jogviszony alapján például a szakképzésben a Munka Törvénykönyve a mérvadó, és 50 nap szabadságot tudnak adni a tanároknak, míg más munkakörökben – például az ipar világában – ez túl sok lenne.
Ez az új jogviszony az állami, az egyházi és a magánfenntartású intézményekre is vonatkozik, ami a korábbiakkal szemben azért fontos, mert végre egységes jogszabály vonatkozik a pedagógusokra, megszűnik az a helyzet, hogy a rendszer kétharmada közalkalmazott, de a többiek a Munka Törvénykönyve szerint működnek.
Arról is beszélt, hogy 2025-ig jelentős béremelés kapnak majd a tanárok.
Átalakították a tanárképzést 2021-ben, idén pedig korábbi tanulmányokra épülő, rövid ciklusú pedagógusképzések indítottak. Szimbolikus lépés, de a következő tanévtől a pedagógusképzésben oklevelet szerzők az orvosokhoz hasonlóan esküt tesznek majd az egyetemi diplomaosztó ünnepségen.