Drámaian romlik a diákok matematikai teljesítménye az Európai Unió tagállamaiban – derül ki az Európai Bizottság friss jelentéséből. Eszerint az alulteljesítők aránya rekordmagasságba emelkedett, míg a kiválóan teljesítők száma csökkent.

A helyzet különösen aggasztó Magyarországon, ahol az elmúlt években szintén nőtt az alulteljesítők aránya, ami hosszú távon veszélyeztetheti az ország gazdasági versenyképességét.

Négy év alatt 6,6 százalékkal nőtt az Európai Unióban a matematikában alulteljesítők aránya a jelentés szerint. A legrosszabbul teljesítő országok között van Bulgária, Ciprus, Románia és Görögország – ezekben az államokban az alulteljesítők aránya meghaladja a 45 százalékát. Magyarország ugyan nincs a legrosszabb helyzetben, de a trendek itt is kedvezőtlenek: egyre több diák küzd az alapvető matematikai készségek elsajátításával.

Mindeközben a legjobban teljesítő diákok aránya is csökken: a kiválóan teljesítők száma 11 százalékról 7,9 százalékra esett vissza négy év alatt az Európai Unióban. Míg Hollandia és Észtország kiemelkedik a tehetséges diákok arányát tekintve, addig Magyarország a középmezőnyben stagnál.

„Az iskolai matematikaórán nem igazán derül ki a diákoknak, hogy miért kell matematikát tanulniuk. Ha ez megváltozna, akkor lenne esély arra, hogy közelebb kerüljön a matematika az emberekhez”– osztotta meg tapasztalatait Mosóczi András, matematikatanár.

Matematika szerepe a társadalomban 

A matematikai készségek hiánya nemcsak az iskolapadban okoz problémát, hanem az egész társadalomra kihat – olvasható a mateking.hu közleményében.

A digitális átállás és a mesterséges intelligencia megjelenése miatt egyre nagyobb az igény a matematikai kritikus gondolkodásmódra, ráadásul a STEM-területeken (természettudomány, technológia, mérnöki tudományok és matematika) egyre nagyobb a munkaerőhiány. Így ha a jelenlegi trendek folytatódnak, veszélybe kerülhet az Európai Unió technológiai versenyképessége, és a gazdasági növekedés is lassulhat.

Az alacsony matematikai kompetenciák a mindennapi életben is hátrányt jelentenek. Egy friss elemzés szerint a pénzügyi tudatosság – például a hitelek kamatköltségeinek kiszámítása vagy a háztartási költségvetés tervezése – szoros összefüggésben áll a matematikai készségekkel. A mateking.hu oktatási platform készítői szerint a matematikai gondolkodás fejlesztése segíti a problémamegoldó képességet, ami minden szakmában versenyelőnyt jelenthet, legyen szó ügyvédekről, közgazdászokról vagy mérnökökről.

A tanulás nehézsége

A mateking e-learning platformot is alapító Mosóczi András szerint sem a diákok sem a matematikai tanárok nincsenek könnyű helyzetben. 

Míg a történelem vagy a biológia tanulásakor a gyerekek az osztályban nagyjából azonos tempóban tudnak haladni, addig a matematikában a diákoknak gondolkodniuk kell, feladatokat kell megoldaniuk, amit mindenki a saját tempójában végez. Éppen ezért a matematika tanárnak lényegében 10-15 részre kéne szakadnia a matekórán, hogy minden diák elégedett legyen a tempóval

– emelte ki a szakértő. Aki szerint „egyik lehetséges válasz erre a problémára a minél gyakorlatiasabb feladatok megjelenése a matematikaórákon. Ez kétségtelenül egy kedvező irány, de azért nem szabad túltolni”. 

A cél az, hogy magát a matematikai gondolkodást és az algoritmusokban való eligazodást tanítsuk meg a diákoknak, nem pedig egy butított matekot. Mosóczi  szerint többek között a

  • problémamegoldó képesség, 
  • az algoritmikus gondolkodás,
  • a sémák felismerése
  • és az absztrakciós készség fejlesztése miatt  érdemes matematikát tanulni.

A gyakorló pedagógusként is ténykedő szakember elismeri, hogy a „matematikának vannak száraz részei, amikor meg kell tanulnunk azokat az algoritmusokat, amikkel aztán már izgalmasabb és színesebb problémákat is képesek vagyunk megoldani". Azonban nemcsak a kognitív képességek fejlesztése folytán kifizetődő ezzel a területtel foglalkozni. A a mateking.hu alapítója hangsúlyozza, hogy a „matematika az összes tudomány alapnyelve, ezen a nyelven beszélnek egymással a közgazdászok, a tudósok, a kutatók, a biológusok, a vegyészek”.