A Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) elnöke szerint a MÁV-nál az elmúlt hónapokban egyre gyakrabban előforduló problémák elsősorban a forráshiányra vezethetők vissza.

Meleg János az InfoRádiónak azt nyilatkozta, hogy

a karbantartás és a felújítás terén az elmúlt 15-20 évben folyamatos költségmegszorítások voltak, aminek következményeként a vasúti pályák és járművek állapota jelentősen romlott, aminek a következménye mindaz, amivel az utasok szembesülnek szinte nap mint nap. 

Az utasok panaszkodnak:

  • a vasúti pályák és a vonatok, mozdonyok rossz állapotára, ami miatt számtalan esetben előfordult az elmúlt években, hogy
  • a járművek kigyulladtak, leálltak vagy meghibásodtak.

A VSZ elnöke úgy fogalmazott:

ez az állapot még egy ideig biztosan így marad, sőt sajnos továbbgyűrűznek a problémák.

Úgy vélekedett, hogy Lázár János utóbbi időben tett „ellentmondásos” nyilatkozataiból kiindulva nagyon nehéz kiolvasni, hogy a jövő évi központi büdzséből mennyi forrás juthat a MÁV-nak, illetve számíthat-e plusz pénzre a vasúttársaság.

Az építési és közlekedési miniszter korábban arról beszélt, hogy

  • hitelt vesznek fel, és abból lesz fedezet pályafelújításokra;
  • majd arra is tett utalást, hogy több százmillió forint jut vasúti kocsik vásárlására;
  • a legújabb terv viszont már az, hogy száz rossz állapotban lévő vasúti kocsit kellene felújítani, hogy utasok a meghirdetett menetrend szerint eljuthassanak célhelyükre.

A VSZ elnöke elmondta: jelenleg nem könnyű kocsikat beszerezni Európából, valószínűleg ezért kényszerül arra a kormány, hogy inkább felújításokat hajtson végre. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy

meglehetősen macerás az utánpótlás, illetve az alkatrészek beszerzése, mivel idősebb járművekről van szó, és lehet, hogy már nem is lehet kapni a piacon olyan alkatrészeket, amelyek ezekhez a vonatokhoz szükségesek.

Mindezek ismeretében Meleg János szerint az sem minden esetben biztos, hogy a leamortizált járművek később visszaállíthatók-e egyáltalán a vasúti közlekedésbe.

A kialakult helyzet a vasúti dolgozók munkájára, lehetőségeire is kihat, a visszajelzések alapján sokukat zavarja, hogy a különböző fennakadások, késések, problémák miatt ennyire negatív kép alakult ki az emberekben a MÁV-ról. Kiemelte, hogy a vasutas munkavállalók hozzáállása példaértékű, becsülettel dolgoznak.