Az iskolakezdési támogatás korábban sem járt "alanyi jogon" a dolgozónak - hangsúlyozza a Mazars adóigazgatója, H. Nagy Dániel. Az vehette igénybe, aki a munkahelyi cafeteriarendszer választható elemeként, úgynevezett "egyes meghatározott juttatásként" igényelte.
A hatályos szabályok azonban már nem teszik lehetővé, hogy ez a támogatási forma kedvezményes adózású cafeteriaelem legyen. Ez viszont nem azt jelenti, hogy senki nem kaphat támogatást az iskolakezdéshez, hanem azt, hogy az részesülhet ilyen juttatásban, akinek munkaadója vállalja támogatáshoz kapcsolódó - 2019-től jelentősen megnövekedett - költségeket.
A 2019-es adóévben a következő formákban támogathatja az iskolakezdést a munkáltató:
- A munkáltató csekély értékű (idén maximum bruttó 14 900 forint) ajándék címén, egyszeri alkalommal - utalvány formájában - juttat iskolakezdési támogatást a munkavállalónak, illetve megfelelő nyilvántartási folyamat mellett akár a házastársának is. Ebben a formában mindkét szülő jogosult lehet a támogatásra, ugyanazon gyermek(ek) után is, ha mindkét szülő munkáltatója - akár különböző, akár azonos - szeretné ezt a juttatást biztosítani.
- Nem esik el a szülő az iskolakezdési támogatástól, ha a munkáltató arányosan megemeli a munkavállaló bérét, vagy egyszeri pénzbeli "bónuszt" épít be a juttatási rendszerébe. Ilyen esetben a nettó juttatás a csekély értékű ajándék összegét is meghaladhatja.
- A Mazars által leginkább preferált megoldás, hogy a munkáltató tetszőleges értékű utalvány formájában biztosít iskolakezdési támogatást a munkavállalónak, és annak nettó összegét "felbruttósítva" kezeli a dolgozó havi bérszámfejtésében. Fontos, hogy a korábban érvényben lévő felső összeghatárt a jogszabályi változások eltörölték, így ez a juttatás - a korábbinál magasabb adóterhelés mellett - tetszőleges összegben adható - emeli ki H. Nagy Dániel.
A Mazars adóigazgatója azt is hozzáteszi, hogy a három megoldás végeredménye a dolgozó szempontjából ugyanaz: a korábbiaknak megfelelően, anyagi támogatást kap az iskolakezdéshez.
A módszerek különbözőségéből adódóan azonban a munkáltató eltérő közterhekkel, illetve adminisztrációs-bérszámfejtési feladatokkal szembesülhet. Ezek előzetes áttekintésével könnyen eldönthető, hogy melyik változat kínálja a legköltséghatékonyabb megoldást, és a legkisebb adminisztrációs ráfordítást - jegyzi meg az adószakértő.