A legjobb esetben is százmilliárdos kamattal lehet számolni annak a 467,5 milliárd forintos hitelnek kapcsán, amelyet a tervek szerint a kínai Eximbank fog folyósítani a kínai beruházásban megvalósítandó Budapest-Belgrád-vasútvonal felújítására. A Magyar Nemzet kormányközeli forrásból úgy értesült, hogy egy körülbelül egy évvel ezelőtt született, ám nyilvánosságra eddig nem hozott kormányhatározat rögzítette az óriásberuházás finanszírozásával kapcsolatos terveket: eszerint a főváros és a szerb-magyar határ közötti vasúti fejlesztést 85 százalékban húszéves futamidejű, Kína által nyújtott kölcsönből fedezné az állam.
A határozat meghozatalakor a beruházás értékét még 472 milliárd forintra becsülték, ám ez időközben - az olimpiai pályázatban rögzített egyéb tervek miatt - már 550 milliárdra emelkedett. Informátorunk szerint a kamatot 2 és 3 százalék közé lőtte be a kabinet, de ez függhet attól is, hogy a magyar vállalkozások mennyi megbízáshoz jutnak a fejlesztésben.
Ha a lap információ helytállók, akkor - 467,5 milliárdos hitel és húszéves futamidő esetén - legalább 97,5, legfeljebb 146 milliárd forintot tesz majd ki a kamat, azaz összesen 565-613 milliárd forintot kell visszafizetnie hazánknak. Ehhez jön még hozzá a beruházás 15 százalékos, 82,5 milliárd forintnyi önereje, így - ha nem változnak a számok - az 550 milliárdos beruházás valójában 647,5-695,5 milliárd forintjába fog kerülni a magyar adófizetőknek.
Mindössze 160 kilométer vasúti pályáról beszélünk, amely a jelenlegi egy vágánnyal szemben kétvágányúvá alakulnak, ám még így is kilométerenként 4,3 milliárdba kerülne a felújítás - ami horribilis összeg a korábbi vasútfélutasokhoz képest. A projekt a kínai selyemút része lenne az ügyletet a kínai kormány kezdeményezte, sőt a kivitelezésben is részt vennének.