Lassan letelik a 2010-14 közötti kormányzati ciklus, így érdemes megnézni, mi lett az olcsóbb és a jó állam mítoszából. A központi kormányzat létszáma jelentősen megnőtt, eközben a minisztériumoknál általában csökkent az alkalmazottak száma. A 2010-es zárszámadás és a 2014-es költségvetés létszámterveit összevetve kiderül, hogy a kormányváltáskor a központi kormányzatban és a háttérintézményeknél 300 ezer ember dolgozott, jövő májusban utódjának már 656 ezer embert ad át a mostani kormányzat. A növekedés jelentős részben abból adódik, hogy az iskolák, az orvosi rendelők, a kórházak orvosai és alkalmazottjai, valamint a tűzoltók kvázi kormányzati alkalmazottakká váltak a két ágazat államosításával. További mintegy 25 ezer fős növekedésért a okmányirodák kialakítása felelős - ez érhető tetten a közigazgatási tárca létszámának növekedésben.
A szigorú értelemben vett központi kormányzatnál azonban csökkenés tapasztalható, hisz a 2010-es 63,6 ezer fős létszámmal szemben 61,1 ezeren dolgoznak 2014-ben a minisztériumokban és hasonló státuszú intézményekben. A csökkenés szinte kizárólag az adóhivatalok és a vámhivatalok összevonása miatt keletkezett. Az igazságszolgáltatásnál - bíróságok, ügyészségek - érdemi létszámnövekedés következett be - az elmúlt évtizedben komoly bíróhiány volt, emiatt az ügyek számos esetben késtek.
Ugyanakkor arányaiban jóval látványosabban nőtt a politikai intézmények létszáma. Az Országgyűlésnél 43 százalékkal vannak többen: a hivatali alkalmazottak száma 200 fővel nőtt és a 379 országgyűlési őr is munkába állt. Utóbbiak a korábbi őrezredtől, a rendőrség állományából kerültek át, azaz korábban is közalkalmazottak voltak.
Miniszterelnökség mint a kis gömböc
A Köztársasági Elnöki Hivatal még mindig a legkisebb intézmény, igaz, költségvetése már elérte a kétmilliárd forintot, míg az alkalmazottak száma 77 főre emelkedett, ami 57 százalékos növekedés a Sólyom László vezette elnökséghez képest. Mind a Országgyűlés, mind a Köztársasági Elnökség létszámboomja eltörpül azonban a Miniszterelnökség növekedése mellett.
A Miniszterelnöki Hivatal 20 éve folyamatosan bővül, előbb államtitkár vezette, majd az első Orbán-kormány idején már miniszter felügyelte. Ezt a struktúrát megtartották az MSZP-SZDSZ kormányok is, ám 2010-ben az Orbán-kabinet változtatott, mondván: egy minisztérium helyett kis hivatalnak kell segítenie a kormányfő munkáját. Ezt a tervet azonban nem valósították meg: a 93 fős kis Miniszterelnökség immár 324 főt foglakoztat, ami vetekszik egy minisztériumi létszámmal. Ráadásul a háttérintézményeket is ideszámítva a Miniszterelnökség 1500 állami alkalmazottnak folyósítja a fizetését. Idekerült a 621 fős Információs Hivatal (IH) is s létszám 2012-ben volt ennyi a tavalyi zárszámadási törvény szerint, a friss adatokat a hírszerzőkről nem közlik.
Az Információs Hivatalról - az éberség jegyében - annyit még érdemes megjegyezni, hogy 2010-ben 599 hivatalnok fürkészte az ellenséges és baráti államok titkait, vagyis a létszám szerény négy százalékkal nőtt. Az IH felügyelője, Lázár János miniszterelnökségi államtitkár tavaly jelentett be komoly fejlesztéseket a hírszerzésnél, ami költségvetési támogatásukban meg is nyilvánult. Ugyanakkor még mindig az IH lehet a legkisebb nemzetbiztonsági cég, hiszen a 2012-es adatok szerint a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálatot 817 katona erősítette, míg az Alkotmányvédelmi Hivatal (BM) létszáma 1808 fő volt. A Miniszterelnökség háttérintézményeit bővíti még a 150 fős Külgazdasági Hivatal és a 133 fős Kormányzati Ellenőrzési Hivatal.
Karcsúbb lett az agrárigazgatás
A Vidékfejlesztési tárca, de különösen a háttérintézmények látványos karcsúsításon estek át: egyes agrárügyek a kormányhivatalokhoz kerültek, miközben ettől függetlenül is csökkent a létszám. A nemzeti parkoknál az átszervezések miatt vannak kevesebben, de a vidékfejlesztési hivatalok is karcsúbbá váltak . A vízügy egyes hivatalai a BM-nél létrehozott Katasztrófavédelemhez kerültek.
Ennek megfelelően nőtt a BM hátérintézményeinél foglalkoztatott állami alkalmazottak száma, ugyanis több ezer önkormányzati tűzoltóból létrehozták az egységes katasztrófavédelmi szervezetet. Csökkent viszont a Honvédség létszáma: a korábbi 26 207 főnél 500-zal kevesebben dolgoznak a tárcánál annak ellenére, hogy az új honvédelmi vezetés rendkívül büszke az önkéntes tartalékos rendszerre. A minisztérium létszámát a HM nem közölte, ám a 2012-es zárszámadásból kiderül, hogy a tárcánál 496-an dolgoznak a 2010-es 500 főhöz képest. Eszerint a létszámcsökkenés nem a központi apparátusban, hanem a Honvédségnél követezett be.
A NGM berkein belül a legnagyobb átszervezést 2010-2012 között az APEH és a vámhatóságok összevonása hozta, így jött létre a Nemzeti Adó és Vámhivatal. Míg 2010-ben 34,5 ezer ember dolgozott ezen a területen a ciklus végére 29,2 ezer főre csökkent az NGM-nél és a NAV-nál dolgozó alkalmazottak száma. Jelentősen nőtt viszont a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium létszáma, a 2010-es 349 főről 624 főre, ezzel párhuzamosan viszont csökkent a háttérintézményeknél dolgozók száma. Látványosan csökkent a két társadalombiztosítási alapot kezelő szervezet az Országos Nyugdíjbiztosítási főigazgatóság és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár létszáma, igaz az itt dolgozó ügyintézők szinte kivétel nélkül a kormányhivatalokba kerültek, így a mérséklődés csak látszólagos.
2010 | 2014 | Változás (%) | |
Országgyűlés | 1172 | 1683 | 43,6 |
OGY+háttérintézmények | 2316 | 2347 | 1,3 |
Köztársasági Elnökség | 49 | 77 | 57,1 |
Alkotmánybíróság | 102 | 136 | 33,3 |
Országgyűlési Biztosok Hivatala | 165 | 149 | -9,7 |
Állami Számvevőszék | 512 | 598 | 16,8 |
Bíróságok | 10359 | 11342 | 9,5 |
Ügyészségek | 3655 | 4771 | 30,5 |
Közigazgatási és Igazságügyi M. | 975 | 848 | -13,0 |
KIM háttérintézményekkel | 5781 | 35113 | 507,4 |
Miniszterelnökség | 93 | 324 | 248,4 |
Miniszterelnökség+háttér | 93 | 1500 | 1512,9 |
Vidékfejlesztési Minisztérium | 736 | 598 | -18,8 |
VM háttérintézményekkel | 21331 | 11271 | -47,2 |
Honvédelmi Minisztérium | 500 | 496 | -0,8 |
HM+ Honvédség | 26206 | 25496 | -2,7 |
Belügyminisztérium | 392 | 386 | -1,5 |
BM+Rendőrség | 57735 | 77965 | 35,0 |
NGM | 953 | 812 | -14,8 |
NGM+APEH+VPOP | 34490 | 5985 | -82,6 |
NAV | 0 | 22482 | 0 |
NGM+NAV | 34490 | 29279 | -15,1 |
NFM | 349 | 624 | 78,8 |
NFM+háttérintézmények | 4269 | 3797 | -11,1 |
Külügyminisztérium | 717 | 646 | -9,9 |
Külügy és háttérintézményei (nagykövetségek) | 2428 | 1875 | -22,8 |
Uniós fejlesztések (NFÜ) | 503 | 202 | -59,8 |
Nemzet-Emberi Erőforrás M. | 997 | 929 | -6,8 |
Nemzeti-Emberi Erőforrás M.-háttér | 74832 | 313989 | 319,6 |
GVH | 116 | 125 | 7,8 |
KSH | 1358 | 1273 | -6,3 |
MTA | 5437 | 5563 | 2,3 |
Magyar Művészeti Akadémia | 0 | 74 | |
ONYF | 3876 | 1447 | -62,7 |
OEP | 3284 | 1435 | -56,3 |
Összesen: | 300271 | 565637 | 88,4 |
Központi kormányzat: | 63630 | 61203 | -3,8 |
Forrás: 2010-es, 2012-es zárszámadás, 2014-es költségvetési javaslat |