Ha az autópálya matricák egy adott időn belül visszamenőleg is érvényesek lennének, azaz utólagos vásárlással is elkerülhető lenne a büntetés az lehetőséget teremtene, hogy az úthasználó csak abban az esetben vegyen matricát, ha megbizonyosodik róla, hogy ellenőrizték (például látott egy matrica-ellenőrző gépkocsit). Mindezt Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára válaszolta L. Simon László országgyűlési képviselő írásbeli kérdésére.

L. Simon azt szerette volna megtudni, hogy a kormány változtat-e a 10 napos matricák érvényességén, mivel szerinte méltánytalan, hogy ha valaki este veszi meg ezt a matricát, akkor egy napot veszít azokhoz képest, akik reggel vásárolnak. A szabály ugyanis úgy szól, hogy a jogosultság a kezdő, plusz 9 napra érvényes. A képviselő szerint ezt vagy úgy lehetne feloldani, hogy a vásárlás pontos idejétől számítson az érvényesség, vagy legyen érvényes már aznap visszamenőleg. (Hogy ez mennyiben javít azok helyzetén, akik este hajtanak csak fel a pályára az nem derül ki - szerk.)

Fónagy János válaszában - a visszamenőlegesség elleni állásfoglalása mellett - annyit ír, hogy a kormány nem tervez változtatást 2017-től. A tárca folyamatosan vizsgálja a termék- és szolgáltatáspaletta átalakításának lehetőségét. Ennek eredménye többek között, hogy már elővételben is lehet venni 2017-es éves és megyei matricát.

Évekkel korábban egy "technológiai kiskapunak" volt köszönhető, hogy a matricát utólag is meg lehetett venni. A rendszer ugyanis csak napi rendszerességgel vetette össze a kamerák által rögzített rendszámokat a vásárlási adatbázissal. Az elmúlt években ez a kiskapu megszűnt, a jogszabály pedig kimondja, hogy a jogosultságot előre meg kell venni.

- Vélemény
A matricák utólagos vásárlásának tiltása és az indoklás nem csak azért aggályos, mert abból indul ki, hogy az autósok bliccelnek, hanem azért is mert ezek szerint a kormány ahelyett, hogy a nehezebb utat választaná és próbálná visszaszorítani a nemfizetőket, a jóhiszemű, de figyelmetlen autósokat bünteti.

Pedig a rendszer bőven ad lehetőséget a hibára. Elég csak a hol fizetős, hol ingyenes M0-ra, vagy az új D2 kategória bevezetésére gondolni azok számára, akik 2 éve még a személyautókkal megegyező díjat fizettek.

.