Az ÁSZ előzőleg arról tájékoztatott: több szabálytalanságot tárt fel az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának ellenőrzésénél, az ombudsmani hivatal megsértette a számviteli, illetve a közbeszerzési törvényt, nem megfelelően működtette a gazdálkodási jogkörökkel összefüggő belső kontrollokat, a székházként használt ingatlan jogi helyzetét pedig az ellenőrzés lezárásáig nem rendezték.
Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala ezt követően közölte: az elmúlt csaknem húsz évben a hivatal, illetve a jogelőd Országgyűlési Biztos Hivatala gazdálkodása alapvetően megfelelt a jogszerűség követelményének. Az ÁSZ korábbi ellenőrzései azt is megállapították, hogy az intézmény kifejezetten takarékosan gazdálkodik. Az ÁSZ jelentése azt is rögzítette, hogy az ombudsmani hivatal átalakításával a feladatellátás hatékonyabbá, a gazdálkodás szabályozottabbá és átláthatóbbá vált - írták. Hozzátették: a hivatal működésének, gazdálkodásának és feladatellátásának ellenőrzéséről szóló legutóbbi számvevőszéki jelentés feltárt ugyan egyes hiányosságokat a közbeszerzési eljárásban, de ezek a megállapítások az intézmény 2012. január 1. előtti átalakulását megelőző időszakra vonatkoztak.
Az ombudsmani hivatal egyetért azzal a megállapítással, hogy a székházaként használt ingatlan jogi helyzete rendezetlen, ami azonban szerintük nem róható fel a hivatalnak. Az ombudsmanok hosszú idő óta javasolták - a szükséges garanciák mellett - a vagyonkezelői szerződés megkötését, de figyelemmel kellett lenniük arra, hogy az államháztartásról szóló törvény értelmében az ingatlan működtetésére az intézmény csak akkora mértékben vállalhat kötelezettséget, amekkorára az éves költségvetése fedezetet nyújt - magyarázták. Megjegyezték: a jelen állapot rendezéséért a hivatal ismételten tárgyalásokat kezdeményezett a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel.
Arra is kitértek, hogy az ÁSZ egy korábbi jelentésében elutasító záradékkal látta el az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának 2013. évi költségvetési beszámolóját. A 2013. évi zárszámadási törvény hétfői elfogadásával azonban egyértelművé vált, hogy a hivatal a gazdálkodásról szóló beszámolójában jogszerűen tüntette fel kötelezettségvállalással lekötött összegként a székházának felújítására, illetve intézményi beruházásként felhasználni kívánt előirányzat-maradványt - mutattak rá a közleményben.