Bő négy éve a fővárosi önkormányzatot kitúrtak a parkolásüzemeltetők közül a kerületek, ám a bevételek továbbra is megilletik a fővárosi önkormányzatot. A főváros 2450 parkolóhellyel rendelkezik - ezekből 1,5 milliárd forintos bevétele keletkezett volna, ha kerületi önkormányzati beszedő cégek 557 millió forintnyi költséget el nem számoltak volna. Így sem panaszkodhat a főváros, hisz a 2450 parkolóhely után 972 millió forint folyt be hozzá - igaz áfástul.
Mindez csak a jéghegy csúcsa, hisz míg a főváros 2450 parkolóhellyel rendelkezik, addig nyolc kerület további 36 400 parkolóhelyzet üzemeltetett és ebben még nincsenek benne azon önkormányzatok, amelyeknek nincs üzleti kapcsolata a fővárossal. Így óvatos becslések szerint i mint évi több milliárd forintos haszonnal járhat fővárosi parkolásüzemeltetés - annak ellenére, hogy az elvileg forgalomszabályozási eszköz. A parkolási óradíjak 175 és 440 forint között szóródnak, bár egy helyen a margitszigeti parkolóban 525 forintot is kell fizetni a parkírozásért, ám sok esetben még a legdrágább övezetekben sem egyszerű parkolóhelyet találni.
A tavalyi parkolási bevétel adatokból - amit most publikált a fővárosi önkormányzat - több érdekes adat is kiderül. A legjövedelmezőbb a főváros számára a VI. kerület - ami nem meglepő, hisz a belvárosról van szó a legmagasabb díjakkal. Ugyanakkor míg VI. kerületben vagyis Terézvárosban egy parkolóhely a főváros számára 539 ezer forintos bevételt hoz, ugyanez a szomszédos V. kerületben már csak 458 ezer forintos bevételt termel - pedig ugyanúgy a belvárosról van szó. Erre csak egy magyarázat van: az V. kerület magasabb költségátalánnyal dolgozik, mint a leghatékonyabb Terézváros, ám éppen a V. kerületnél nem derülnek ki a költségek.
Az önkormányzati cégek átlagosan a bevételek 47 százalékát tartják vissza, ám a szórás nagy. A költségátalány 31 százalékos a VI. és a VII. kerületi társaságoknál, s ahogy egyre távolabb kerülünk a városcentrumtól egyre nőnek a költségek. A XIII. kerület 52 százalékos költséggel dolgozik, ám a Ferencvárosban már a bevételek 70 százalékát visszatartják.
A sorból kilóg a I. és III. kerület: mind a két városrészben tavaly év közben bővítették a parkolóövezeteket - így a telepítéssel járó kiadások miatt a költségek is az egekbe szöktek. A III. kerületben így a költségátalány száz százalék lett , vagyis az indulás évében nem is hozott hasznot a parkolási rendszer, ami nem meglepő, mert fajlagosan Óbudán a legkisebb az egy parkolóhelyre jutó bevétel. A I. kerület új parkolóhelyei sem muzsikáltak túl jól, hisz az egy parkolóra jutó 89 ezer forintos bevétel messze elmarad az átlagtól, miközben a parkolási díjak a a legmagasabb 440 forintra rúgnak.
Parkolóhely (darab) | Bevétel (millió forint) | Költség (millió forint) | Egy parkoló bevétele (Ft) | Költségátalány (százalék) | |
I kerület - Budavári Kapu Kft. * | 1269 | 113,0 | 56,8 | 44246 | 50,3 |
III. kerületi önkormányzat* | 884 | 17,5 | 17,5 | 0 | 100,0 |
VI. kerület - Terézvárosi Nonprofit Zrt. | 549 | 430,8 | 134,8 | 539056 | 31,3 |
VII, kerület önkormányzata | 153 | 69,7 | 21,7 | 314207 | 31,1 |
VIII. kerület - Józsefvárosi Gazdálkodási Központ | 589 | 245,8 | 140,9 | 178102 | 57,3 |
IX.. kerület - Ferencvárosi Parkolási Kft. | 324 | 116,6 | 81,2 | 109047 | 69,7 |
XIII. kerületi önkormányzat | 835 | 198,6 | 104,4 | 112871 | 52,6 |
V. kerület | 737 | 337,6 | 458026 | n.a | |
* II. félévi bevétel | |||||
Forrás: Fővárosi Önkormányzat |