Bő négy éve a fővárosi önkormányzatot kitúrtak a parkolásüzemeltetők közül a kerületek, ám a bevételek továbbra is megilletik a fővárosi önkormányzatot. A főváros 2450 parkolóhellyel rendelkezik - ezekből 1,5 milliárd forintos bevétele keletkezett volna, ha kerületi önkormányzati beszedő cégek 557 millió forintnyi költséget el nem számoltak volna. Így sem panaszkodhat a főváros, hisz a 2450 parkolóhely után 972 millió forint folyt be hozzá - igaz áfástul.

Mindez csak a jéghegy csúcsa, hisz míg a főváros 2450 parkolóhellyel rendelkezik, addig nyolc kerület további 36 400 parkolóhelyzet üzemeltetett és ebben még nincsenek benne azon önkormányzatok, amelyeknek nincs üzleti kapcsolata a fővárossal. Így óvatos becslések szerint i mint évi több milliárd forintos haszonnal járhat fővárosi parkolásüzemeltetés - annak ellenére, hogy az elvileg forgalomszabályozási eszköz. A parkolási óradíjak 175 és 440 forint között szóródnak, bár egy helyen a margitszigeti parkolóban 525 forintot is kell fizetni a parkírozásért, ám sok esetben még a legdrágább övezetekben sem egyszerű parkolóhelyet találni.

A tavalyi parkolási bevétel adatokból - amit most publikált a fővárosi önkormányzat - több érdekes adat is kiderül. A legjövedelmezőbb a főváros számára a VI. kerület - ami nem meglepő, hisz a belvárosról van szó a legmagasabb díjakkal. Ugyanakkor míg VI. kerületben vagyis Terézvárosban egy parkolóhely a főváros számára 539 ezer forintos bevételt hoz, ugyanez a szomszédos V. kerületben már csak 458 ezer forintos bevételt termel - pedig ugyanúgy a belvárosról van szó. Erre csak egy magyarázat van: az V. kerület magasabb költségátalánnyal dolgozik, mint a leghatékonyabb Terézváros, ám éppen a V. kerületnél nem derülnek ki a költségek.

Az önkormányzati cégek átlagosan a bevételek 47 százalékát tartják vissza, ám a szórás nagy. A költségátalány 31 százalékos a VI. és a VII. kerületi társaságoknál, s ahogy egyre távolabb kerülünk a városcentrumtól egyre nőnek a költségek. A XIII. kerület 52 százalékos költséggel dolgozik, ám a Ferencvárosban már a bevételek 70 százalékát visszatartják.

A sorból kilóg a I. és III. kerület: mind a két városrészben tavaly év közben bővítették a parkolóövezeteket - így a telepítéssel járó kiadások miatt a költségek is az egekbe szöktek. A III. kerületben így a költségátalány száz százalék lett , vagyis az indulás évében nem is hozott hasznot a parkolási rendszer, ami nem meglepő, mert fajlagosan Óbudán a legkisebb az egy parkolóhelyre jutó bevétel. A I. kerület új parkolóhelyei sem muzsikáltak túl jól, hisz az egy parkolóra jutó 89 ezer forintos bevétel messze elmarad az átlagtól, miközben a parkolási díjak a a legmagasabb 440 forintra rúgnak.

A fővárosi önkormányzat parkolási bevételei 2015-ben
Parkolóhely
(darab)
Bevétel (millió forint)Költség (millió forint)Egy parkoló bevétele (Ft)Költségátalány (százalék)
I kerület - Budavári Kapu Kft. *1269113,056,84424650,3
III. kerületi önkormányzat*88417,517,50100,0
VI. kerület - Terézvárosi Nonprofit Zrt.549430,8134,853905631,3
VII, kerület önkormányzata15369,721,731420731,1
VIII. kerület - Józsefvárosi Gazdálkodási Központ589245,8140,917810257,3
IX.. kerület - Ferencvárosi Parkolási Kft.324116,681,210904769,7
XIII. kerületi önkormányzat835198,6104,411287152,6
V. kerület737337,6458026n.a
* II. félévi bevétel
Forrás: Fővárosi Önkormányzat