A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete, a NiT Hungary és a Nemzeti Összefogás Fuvarozói Fórum vezetői által aláírt dokumentum szerint a szakma képviselőit jelentős aggodalommal tölti el az, hogy a 2013-as költségvetés és az idei adójogszabályok a fuvarozók által szükségesnek ítélt, versenyképesség-javító intézkedések közül csak egyet, a kereskedelmi gázolaj jövedéki adójának havi visszaigénylési lehetőségét tartalmazzák. Nem kis meglepetést okozott továbbá számukra az, hogy a teherautók éves e-matricájának megszüntetése a külföldi fuvarozók döntő többsége útdíjterhét változatlan szinten hagyta, míg a hazaiak jelentős hányadánál költségnövekedést eredményezett. (A 12 darab havi matrica 2013-ban harmadával kerül többe, mint a 2012-es éves díj.)
Az aláírók amiatt is aggódnak, hogy az e-útdíj hazai fuvarozókat kedvezőbb helyzetbe hozó lehetőségeiről érdemben még meg sem kezdődtek a tárgyalások a szaktárcával, miközben a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal napi munkakapcsolatban állnak. A szervezetek szerint a használatarányos útdíjrendszer bevezetésének új alapokra helyezése (a közbeszerzési tender kudarca után − a szerk.) történelmi lehetőséget nyújt arra, hogy végre kidolgozzák a szükséges szakmai csomagot.
Ennek kapcsán az aláíró szervezetek a korábban is hangoztatott javaslataikat ismétlik meg. Ezek között szerepel egyebek mellett az, hogy az útdíjat a piac második félévre várt élénkülésének idején vezessék be, jöjjön létre az útdíjköltség megelőlegezését szolgáló forgóeszköz-finanszírozási konstrukció, a fuvarszámlán külön soron szerepeljen az útdíj, ami továbbá ne képezze az iparűzési adó alapját és levonható is legyen a fizetendő iparűzési adóból. A fuvarozók szívesen szabadulnának a járművek átírási illetékétől, a rehabilitációs járuléktól, illetve a nemzetközi tevékenységet végző vállalkozások esetében a külföldön megtett útra eső árbevétel iparűzésiadó-terhétől, valamint szorgalmazzák, hogy a belföldön dolgozó sofőrök számára is lehessen adómentes napidíjat kifizetni. Ami a díjpolitikát illeti, fokozatos bevezetést, károsanyag-kibocsátási normák szerinti differenciálást, nagyfelhasználói kedvezményt sürgetnek, illetve szorgalmazzák, hogy csak akkor legyen áfával terhelt az útdíj, ha a díjszedés kizárólag a gyorsforgalmi utakon történik. Ez utóbbi logikája fuvarozói szemszögből az, hogy ha az útdíj valóban egy szolgáltatásért fizetendő összeg, nem pedig adó, akkor szolgáltatást kell kapnia az úthasználónak, márpedig ez a több számjegyű utakról − ellentétben a gyorsforgalmi hálózattal − nem mondható el.