Májusban az üzemanyagforgalom 6,8 százalékos év/év növekedése is jelentős szerepet játszott abban, hogy a kiskereskedelmi forgalom 2,5 százalékkal felülmúlta az egy évvel korábbit - derül ki a KSH friss jelentéséből. Az üzemanyagpiac ilyen tempós növekedése azért meglepő, mert az adóhatóság jövedéki statisztikája májusra a hazai gázolajfogyasztás csupán 4 százalékos bővülését mutatta, miközben a benzineladások 2 százalékkal csökkentek az áprilisi emelkedést követően.
Összesen így 1,7 százalék volt a májusi volumennövekedés, amihez képest a KSH épp négyszer gyorsabb tempót mutatott ki. A Napi Gazdaság számításai szerint a statisztikai hivatal a hazai benzinpiac 90, illetve a gázolajforgalom 70 százalékára lát rá. Mindez azt jelenti, hogy a KSH látókörén kívüli forgalomnak - azaz főleg az áru- és személyfuvarozó cégek saját kútjain mért forgalomnak - drasztikusan vissza kellett volna esnie ahhoz, hogy kijöjjön a matek, márpedig erről biztosan nincs szó.
Másként számolnak
A képet csak kismértékben torzíthatják az autógázeladások, másrészt a kutak által szolgáltatott adatok - egyes esetekben - a shopok forgalmát is tartalmazhatják, bár utóbbit igyekeznek kiszűrni a hivatalnál. Mind a KSH, mind a NAV a kutak adatszolgáltatására épít, de másként. A statisztikai hivatal felé főként a nagyobb láncok egységei jelentik a forgalom alakulását, míg az adóhatóság elvben minden olyan tételről értesül, amely a nagykereskedőtől belföldi forgalomba kerül.
A KSH-hoz ráadásul csak annyi fut be, hogy a kutak forintban mért forgalma miként változott - ezt kell korrigálni az üzemanyagok árváltozásával. Idén májusban ez úgy nézett ki, hogy a töltőállomások forgalmának 0-2 százalékos növekedését az üzemanyagárak 5 százalékos csökkenésével kellett kiigazítani, ami a jelzett közel 7 százalékos volumennövekedést adta ki - tájékoztatott Takács Zsolt, a KSH szakértője. Mindemellett lehet némi elcsúszás az időszakok esetében is, hiszen a jövedéki statisztikába már bekerült mennyiséget a kutak csak később értékesítik.
Izotópos üzemanyagjelölés?
Izotóppal akarják megoldani október 1-jétől az üzemanyagok jelölését, hogy így kövessék nyomon a nafta származását - írta szerdán a Népszabadság. Amint arról lapunk beszámolt, tavasszal már pletykaszinten felmerült az izotópos jelölés lehetősége, ám akkor a szakértők inkább a színezést tartották valószínűbb megoldásnak. Az ágazati szereplők értetlenkedését kiváltó jelölésre a kormány szerint a feketepiac elleni fellépés, pontosabban a kőolajtermékek forgalmazásához kapcsolódó adók beszedési hatékonyságának növelése miatt van szükség. A rendszer működtetésére a törvény az autósoktól literenként 4,3 forint beszedését engedélyezi, de a készletezési szövetség állítólag megelégedne 1,8 forinttal a kőolajkészletezésre eddig is beszedett literenként 3,2 forinton felül. Mindezzel a Femgas évi közel tízmilliárd forinthoz juthat.A feketepiac a ludas?
Az energiastatisztika Magyarországon az új kormány hatalomra kerülése óta összeomlott, az egész energiaszektorról, azon belül is különösen az üzemanyagpiacról megbízhatatlanok az adatok - vélekedett Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója. A szakember magánvéleménye szerint nem zárható ki, hogy a kormány épp a két statisztika különbségével indokolja majd az üzemanyagjelölési rendszer októberre tervezett bevezetését mondván, a differencia a feketekereskedelemmel magyarázható. Valójában legfeljebb 3-4 százalékra becsülhető az illegális forgalom aránya az üzemanyagpiacon, vagyis ez a szektor adózási szempontból jól kézben tartott, szemben például a mezőgazdasággal vagy az építőiparral - hangsúlyozta az igazgató. A GKI Energiakutató idei prognózisa szerint a hazai benzinforgalom stagnálhat, a gázolajeladások 3-4 százalékkal múlhatják felül a 2012-es szintet.
A márkaszervizek sem tapasztalják, hogy rossz minőségű üzemanyag miatt szorulnának javításra az autók - tájékoztatta lapunkat Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV) nincsenek az üzemanyag-feketepiac nagyságára vonatkozó becslései, találgatásokba nem szeretnénk bocsátkozni - igazított el Suller György Attila, a NAV vám- és jövedéki szóvivője. Az előfordul, hogy ún. bázisolajat használnak fel gázolaj helyett a régebbi mezőgazdasági gépek, traktorok üzemeltetéséhez, de nagyobb fogásokról nem tudott beszámolni a szóvivő. Az ukrajnai üzemanyagturizmust is sikerült visszaszorítani, ami egyrészt meglátszott a szabolcs-szatmár-bereg megyei kutak növekvő forgalmán, másrészt a határátlépési idő drasztikus csökkenésében.