A hazai fuvarozói érdekképviseletek közösen kezdeményezték a két illetékes miniszternél, a fejlesztési tárcát (NFM) vezető Németh Lászlónénál és a nemzetgazdasági tárca (NGM) élén álló Varga Mihálynál, hogy az e-útdíj rendszerét ne indítsák el július 1-jén - tájékoztatta a Napi Gazdaságot Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára. A fuvarozók szerint attól számítva volna szükség volna szükség legalább egy hónap tesztidőszakra, hogy teljesen elkészül a rendszer. Eredetileg a kabinet is hasonló időtartammal kalkulált: egy februári kormányhatározat szerint a tesztüzem indításának határideje június 5. lett volna, amit július 1-jén követhet a teljes rendszer startja. A Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesülete (IRU) szintén halasztási kérelemmel fordult az NFM vezetőjéhez arra hivatkozva, hogy a rendszer technológiailag még nem kész az indulásra, és a külföldieknek sem volt módjuk a megfelelő felkészülésre.
Információink szerint szombaton ülésezhet a kormány, amin felmerülhet a halasztási kérelmek ügye is, amiről a végső szót Orbán Viktor miniszterelnöknek kell kimondania. A halasztás ellen szól egyrészt az, hogy a kormányzati kommunikáció alapján kőbe vésettnek tűnik a július 1-jei start, másrészt pedig a költségvetési bevételkényszer is sürgető lehet. Igaz, utóbbi nyomást a második Varga-csomagból remélt pénzek enyhíthetik. A fuvarozók reményeit azonban romba döntheti, hogy NFM azt közölte lapunk kérdésére, hogy az éles üzem indítása tekintetében a július 1-jei határidőhöz tartják magukat, a szombati kormányülésen pedig ezt az eredeti szándékot megmásító döntés nem várható.
Bedugulhatnak a határok
Ha így lesz, a rendszert élesben kell tesztelniük a fuvarozóknak. Ez újabb kihívást jelent számukra, hiszen már a regisztráció sem indult el időben az autópályakezelő honlapján, az ígért június 20. helyett csak négy nappal később vált elérhetővé ez a lehetőség. Ez azt jelenti, hogy a bő negyedmillió hazai és a sok tízezer külföldi jármű üzemeltetőinek hat napja maradt a regisztrációra, ellenkező esetben csak viszonylati jeggyel tud majd közlekedni.
Ilyen lesz az útdíjbevallás- és fizetés
A gyakori úthasználóknak fedélzeti eszköz (on board unit, obu) használatát javasolja az autópálya-kezelő. Akinek nincs ilyen eszköze, azt egyebek között az ÁAK Zrt.-vel szerződött flottakövető szolgáltatásokat nyújtó vállalkozásoktól (ún. bevallási közreműködőktől) szerezheti be. Akinek már van ilyen eszköze, az ÁAK-val szerződéses jogviszonyban álló flottakövető szolgáltatón keresztül szerezhet útdíjhasználati jogosultságot. Alkalmankénti úthasználat esetén ajánlják a viszonylati jegyet. Ehhez vagy itt vagy a HU-GO matricával jelölt értékesítési és ügyfélszolgálati pontokon elhelyezett útvonaltervező eszközök segítségével lehet megtervezni az útvonalat. Az útvonaltervezés során a kezdő- és végpont mellett legfeljebb négy közbenső érintési pontot lehet megadni.A regisztrált úthasználók az előrefizetéses használati mód esetén a regisztráció során létrehozott folyószámlájukat előre feltölthetik. A megtett út díját ebből az egyenlegből automatikusan levonja a rendszer, amennyiben a bevallás fedélzeti eszközzel valósul meg, illetve viszonylati jegy tervezése esetén is az egyenleg csökken a jegy árával. Az egyenleg feltöltése az értékesítési pontokon történő fizetéssel(bankkártyával, üzemanyagkártyával, készpénzzel), illetve ezen a weboldalon keresztül bankkártyával lehetséges. Az egyenleg feltöltése történhet banki átutalással is. A nem regisztrált felhasználók kizárólag viszonylati jegy megváltására jogosultak. Az úthasználat ára ekkor személyesen az értékesítési pontokon rendelkezésre álló fizetési eszközökkel (készpénz, bankkártyás fizetés, üzemanyagkártya, stb.), valamint ezen a hu-go.hu-n keresztül bankkártyával fizethető ki.
A külföldiek helyzetét az sem könnyíti meg, hogy néhány nappal a tervezett éles start előtt csak angolul és németül voltak elérhetők információk az e-útdíj hivatalos honlapján, a hu-go.hu-n, de még ezeken a nyelveken sem lehetett elindítani sem a járművek regisztrációját, sem az útdíjkalkulátort, holott utóbbit legalább hét nyelven tervezték elérhetővé tenni. Ilyen feltételek mellett lehetetlenség felkészíteni a külföldi sofőröket, ráadásul sokan közülük már útra is keltek bázisállomásaikról.
Bár az autópályakezelő azt ígéri, hogy a határokon több száz segítő ad majd eligazítást az érintetteknek, Karmos szerint a döntéshozók nem kalkuláltak a járművek méretével, azaz sok átkelőnél egyszerűen nincs hely arra, hogy számos kamion leparkoljon. Lehetséges, hogy nem rögtön július 1-jére virradóra alakul ki nehéz helyzet a határokon - hiszen a vasárnap este 10-ig tartó kamionstop idején tudnak ügyet intézni a sofőrök és az autópályakezelő is ezt ajánlja -, de később már jelentős torlódások adódhatnak. Ennek oka az, hogy - alternatív út hiányában - a fedélzeti egységgel rendelkező, illetve előre fizető járművek nem tudják kikerülni azokat, akik a határon rendezik az útdíjat, viszonylati jegyet vásárolva.
Áruellátási gondok jönnek?
A fuvarozók úgy látják, mindez akár áruellátási problémákhoz is vezethet, így a halasztás az ország érdeke is. Bár az MKFE-nek az egész útdíjrendszer több részletével gondja van - nem történt meg például a bevallási közreműködők auditálása, illetve nincs elegendő mennyiségű fedélzeti eszköz sem az országban -, most kizárólag arra koncentrálnak, hogy halasztást harcoljanak ki. Úgy látják, a költségvetési bevételkiesést is fel kellene vállalnia a kormánynak azért, hogy nagyobb problémák ne következzenek be.