Az Egyesült Államokban évente több mint 2,5 millió emberrel történik közlekedési baleset. Az esetek 64 százalékában a mobiltelefonálás is közrejátszik a karambolban. Meglepő, de igaz, hogy ha vezetés közben SMS-ezünk vagy csetelünk, hatszor nagyobb esélyünk van a balesetre, mint ha ittasan ülnénk a volán mögé (ez persze nem jelenti azt, hogy érdemes lenne ittasan volán mögé ülni) - derül ki a Generali Biztosító közleményéből.
Ahogy ittasan, úgy kézben tartott mobiltelefonnal is szigorúan tilos vezetni, és akár több tízezer forintos bírság is járhat érte. De még ígyis rengeteg autós teszi ezt. A RAC autóipari szolgáltató cég tavaly szeptemberben megjelent felmérése szerint nőtt azon gépkocsi-vezetők száma, akik vezetés közben mobiloznak. 2014-ben még csak 8 százalék vallotta ezt, míg 2016-ban már a megkérdezettek harmada. Amerikában például 4-ből 1 autóbalesetet a vezetés közbeni smsezés okoz: a becslések szerint évente közel félmillió ember sérül vagy hal meg vezetés közbeni mobilhasználat miatt.
Még nagyobb veszély lehet
Valójában a látencia miatt jóval több mobilozás kiváltotta baleset történhet, legalábbis erre jutott egy friss kutatás is: sokkal több közlekedési balesetet okoznak a mobilozó sofőrök, mint amennyiről a statisztikák beszámolnak. Gyakran ki sem derül, hogy ez áll-e a háttérben, mivel a rendőrségnek általában nincsenek megfelelő erőforrásai és hatásköre ennek kivizsgálására.
Statisztikai adatgyűjtés kizárólag a személysérüléses balesetek vonatkozásában folyik, de nem terjed ki arra, hogy az egyes, balesetet eredményező közlekedési szabályszegések milyen figyelemelvonó tevékenységre vezethetőek vissza - mondta el Óberling József, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője a Generalinak. Itthon tehát a telefonáló autósok bűneiről nincs pontos kimutatás a rendőrségi jelentésben, pedig elég sok baleset mögött állhat ez.
Focipályányi vakfolt
Az autós balesetek során az ütközések többsége 3 másodpercen belül következik be, miután a vezető figyelme elkalandozik. Ezt érdemes összevetni azzal, hogy egy sms elolvasása átlagosan 5 másodpercig tart, ennyi ideig vezetnek vakon a sofőrök. Árányosítva ez azt jelenti 88 kilométer/óra átlagsebességnél akár egy futballpályányi távolságot haladhatunk anélkül, hogy bármit is látnánk a környezetünkből. Ez ráfutásos balesetekhez vezethet, vagy akár vadgázolást eredményezhet a figyelemkiesés.
A balesetek elkerülésére kiváló módszer lehet, ha kihangosítva, beszédfelismerő, diktálásra és felolvasásra képes applikációkat futtatva használják a sofőrök a telefonjukat. De hasznos lehet a vezetés idejére bekapcsolni az automata válaszüzenetet is, hogy a tulajdonos épp nem elérhető. A szövegblokkoló alkalmazás is jó választás lehet, hiszen egy bizonyos sebesség felett nem enged üzenetet írni - tanácsolja Szikszai József, a Generali Biztosító vagyon- és gépjármű-kárrendezési igazgatója.