További intézkedések szükségesek a fenntartható növekedéshez való visszatéréshez az Európai Bizottság (EB) szerint. Az uniós testület szerdán tette közzé a 2015-16-ra vonatkozó országspecifikus gazdaságpolitikai ajánlásait, amelyekben tagállami intézkedéseket sürget a foglalkoztatás bővítése és a növekedés ösztönzése érdekében.
A mai csomag részeként a bizottság a Stabilitási és Növekedési Paktummal kapcsolatos, egyes tagállamok államháztartási helyzetére vonatkozó ajánlásokat is elfogadott. Összességében a szerdán elfogadott dokumentumok ambiciózus uniós gazdasági iránymutatás- és prioritáscsomagot képviselnek - derül ki az uniós testület közleményéből.
A brüsszeli elemzés a makrogazdasági egyensúlyhiány kezelésére szolgáló eljárás (MIP) vonatkozásában Magyarországgal kapcsolatban megállapítja, hogy van egyensúlyhiány, amely határozott szakpolitikai intézkedéseket és nyomon követést tesz szükségessé, viszont továbbra sincs szó túlzottdeficit-eljárásról. Érdekesség, hogy az EB Németország esetében is ugyanezt mondja.
MIP-kategória | Tagállamok 2015-ben* |
Nincs egyensúlyhiány | Ausztria, Cseh Köztársaság, Dánia, Észtország, Litvánia, Luxemburg, Lettország, Málta, Lengyelország, Szlovákia |
Egyensúlyhiány, amely szakpolitikai intézkedéseket és nyomon követést tesz szükségessé | Belgium, Hollandia, Románia**, Finnország, Svédország, Egyesült Királyság |
Egyensúlyhiány, amely határozott szakpolitikai intézkedéseket és nyomon követést tesz szükségessé | Magyarország, Németország |
Egyensúlyhiány, amely határozott szakpolitikai intézkedéseket és egyedi nyomon követést tesz szükségessé | Írország, Spanyolország, Szlovénia |
Túlzott egyensúlyhiány, amely határozott szakpolitikai intézkedéseket és egyedi nyomon követést tesz szükségessé | Bulgária, Franciaország, Horvátország, Olaszország, Portugália |
Túlzott egyensúlyhiány, amely határozott szakpolitikai intézkedéseket követel, és szükségessé teszi a túlzottegyensúlyhiány-eljárás megindítását | - |
* Ciprus és Görögország makrogazdasági kiigazítási program hatálya alá tartozik. ** Románia esetében elővigyázatossági pénzügyi támogatási program került elfogadásra. Forrás: Európai Bizottság, Országspecifikus ajánlások 2015 |
Kritikák és kockázatok
Az EB kiemeli: az ajánlások az egyes országok helyzetéről készített részletes elemzéseken alapulnak. Az egyes országokra szabott útmutatások a tagállamokkal folytatott nyílt párbeszéd során nyerték el végső formájukat, amelyek az EB országjelentéseiben foglalt elemzésekre és a tagállamok által áprilisban benyújtott nemzeti reformprogramokra, stabilitási és konvergenciaprogramokra támaszkodnak, de figyelembe veszik a bizottság legfrissebb, tavaszi előrejelzésének adatait is.
A dokumentum megemlíti, hogy a magyar kormány a legfrissebb konvergenciaprogram szerint a GDP-arányos költségvetési hiány 2015-ben 2,4 százalékra, majd 2017-ben és 2018-ban 1,7, illetve 1,6 százalékra csökken. A GDP-arányos államadósság pedig 2015-ben 74,9 százalékról 2018-ra 68,9 százalékra mérséklődik. A bizottság szerint a makrogazdasági környezet alapján 2016-ig megvalósítható a költségvetési terv, ez után pedig tovább javulhat a helyzet. A bizottság azonban azt is hozzáteszi ehhez, hogy 2016 utáni időszak költségvetési terveinek megvalósításához szükséges intézkedések nincsenek megfelelően konkretizálva. A bizottság 2015-ös tavaszi előrejelzése mind a strukturális egyensúly alakulása, mind a kiadások nettó növekedése terén jelentős kockázatokat lát, ezért 2015-16-ra további intézkedéseket tart szükségesnek.
Állami részesedés a bankszektorban = jelentős kockázat
A bankszektor nehézségei nem enyhültek az elmúlt 12 hónapban, különösen a piaci alapú hitelezés, illetve a hatékonyabb portfóliótisztítás terén. A banki hitelezés 2013 közepétől elsősorban támogatott intézkedésekre támaszkodott, beleértve a kis- és középvállalati hitelezés mintegy 40 százalékos arányát. A bizottság meglátása szerint a nagy adó- és szabályozási terhek, valamint a nemteljesítő hitelek magas aránya miatt nincs elég ösztönzés a bankok számára a normális, nem támogatott hitelezési aktivitás növelésére.
Bár Magyarország külső kitettsége jelentősen csökkent a devizahitelek forintosítása révén, ám a háztartások devizaadóssága még mindig a fő ok a nemteljesítő hitelek nagy aránya mögött. A közelmúltban elfogadott jogszabályok ugyanis nem a bajba jutott adósokat célozták, így a nemteljesítő hitelek által generált problémákra vélhetően nem is jelentenek megoldást. A hatékony portfólió-tisztítást egyebek között a végrehajtás, illetve az ügyek bírósági vagy peren kívüli rendezésének hiányosságai nehezítik.
A dokumentum említést tesz arról is, hogy az elmúlt egy évben a magyar kormány folyamatosan növelte a közvetlen részesedését a bankszektorban. A bizottság szerint az állami tulajdonon keresztül végrehajtott bankszektori beavatkozások jelentős pénzügyi kockázatokkal járhatnak, még akkor is, ha ezek a megoldások csak átmenetiek.
A legutóbbi adózási intézkedések a bizottság szerint a szektorspecifikus társasági adók részarányának növeléséhez történő visszatérést jelzik. Az adózás kiszámíthatatlansága és esetlegessége viszont torzítja a beruházások szektorok közötti eloszlását. A bizottság megjegyzi továbbá, hogy az utóbbi időszak több új intézkedése ellenére uniós összehasonlításban az alacsony jövedelmű rétegek egyes csoportjainak adóterhe továbbra is a legmagasabbak között maradt. Különösen igaz ez az egyedül élőkre.
Az adóelkerülés és az áfacsalás visszaszorítására legutóbb tett intézkedéseket a bizottság javaslatai szerint az adóbeszedés adminisztratív hatékonyságának növelésével, a kis- és középvállalatok adminisztratív terheinek enyhítésével kellene kiegészíteni.
Aggodalomra okot adó korrupció
A jelentés megjegyzi egyebek mellett, hogy a közigazgatást, a döntéshozatalt és a közbeszerzéseket érintő korrupció és átláthatatlanság még mindig aggodalomra ad okot. A közbeszerzésekben a verseny alacsony szintje és a közvetlenül odaítélt megbízások 2014-ben is fennmaradtak. A közbeszerzési rendszer átszervezése megkezdődött tavaly, amelynek a folyamatát a bizottság kiemelten nyomon követi - teszi hozzá a dokumentum.
A szegénység még mindig borzasztóan magas
A dokumentum megállapítja, hogy összességében ugyan javult a foglalkoztatás 2014-ben Magyarországon, de jelentős nehézségek maradtak a 2011 óta jelentősen kiterjesztett közmunka miatt, miután az intézkedés nem bizonyul hatékonynak a munkanélküliek aktív munkaerőpiacra történő visszavezetésében, ez pedig torzítja a munkaerőpiac működését. A rendszer finanszírozásának költsége az elmúlt négy évben megnégyszereződött, a GDP 0,8 százalékára növekedett, és az előrejelzések szerint 2018-ra a mostaninak a duplájára emelkedik - elszívva ezzel a forrásokat az ennél sokkal hatékonyabbnak bizonyuló aktív munkaerő-piaci eszközöktől (pl. képzések). A programból való eredményes kilépés aránya 13,8 százalékos volt 2014 első felében, ami arra utal, hogy a rendszer nem szolgálja kellő hatékonysággal a munkanélküliek visszavezetését a munka világába.
A bizottsági dokumentum most is megjegyzi, hogy a munkanélküli ellátás időtartama továbbra is három hónap maradt, ami nincs összhangban az új munkahely megtalálásához szükséges átlagosan több mint egy éves időtartammal.
Bár több olyan intézkedést elfogadott a magyar kormány, ami a romák munkaerőpiacra történő integrálását segíti, sőt, egy monitoring rendszert is bevezettek, ám az olyan koordinált intézkedések, amelyek a szegénység jelentős csökkentését eredményezték, még mindig hiányoznak. A bizottság emellett azt is megjegyzi, hogy a szegénységi trendek mérsékelt javulást mutatnak, ám a szegénység még mindig borzasztóan magas főleg a romák és a gyermekek körében.
Történt némi előrelépés a roma gyerekek oktatásában, egy rendszerszemléletű program kidolgozása azonban még várat magára - állapítja meg az Európai Bizottság 2015-ös magyarországi gazdaságpolitikai ajánlásában.
Mit kellene tenni?
Brüsszel első helyen azt javasolja Magyarországnak, hogy a középtávra előirányzott strukturális deficit elérésének érdekében hajtson végre fiskális kiigazítást, idén a bruttó hazai termék (GDP) 0,5, jövőre pedig 0,6 százalékának megfelelő mértékben.
A bizottság emellett egyebek között javasolja a kormánynak, hogy tegyen intézkedéseket a reálgazdaság normális finanszírozásának helyreállítására, hárítsa el az akadályokat a piaci alapú portfóliók megtisztításának útjából - azaz jelentősen csökkentse a bankszektorban a megnövekedett állami tulajdonszerzésből fakadó függő kötelezettségek kockázatait.
A javaslatok között szerepel a torzító jellegű szektorális adók csökkentése. Brüsszel azt kéri, hogy a magyar kormány szüntesse meg az igazságtalan belépési korlátokat a szolgáltató szektorban - beleértve a kiskereskedelmi ágazatot.
Csökkentse az alacsony jövedelműek adóterheit az adóztatással a növekedésre kevésbé torzítóan ható területek felé történő elmozdulással. A bizottság szorgalmazza, hogy az adócsalás ellenni küzdelem folytatását, valamint javasolja a megfelelési költségek csökkentését és az adóbeszedés hatékonyságának növelését.
Emellett az EB javasolja a közbeszerzés terén azon struktúrák megerősítését, amelyek a versenyt ösztönzik, hozzájárulnak az átláthatóság javulásához és tovább javítják a korrupcióellenes keretszabályozásokat.
A bizottság javasolja, hogy a kormány a közmunkára fordított költségvetési forrásokat irányítsa át olyan aktív munkaerő-piaci intézkedések megvalósítására, amelyek elősegítik az elsődleges munkaerőpiacra történő visszatérést, integrálást. Az EB szerint javítani kell továbbá a szociális támogatások és a munkanélküli juttatások megfelelő szintjének és fedezetének biztosításán.
A fentiek mellett Magyarországnak javítania kell a hátrányos helyzetű csoportok - különösen a romák - részvételén a közoktatásban, célzott oktatói tréningekkel javítani kell ezen csoportok támogatását. Erősíteni kell az oktatás különböző szintjei és a munkaerő-piac közötti átlépést segítő intézkedéseket, továbbá javítani kell az alapvető kompetenciák oktatását.
Nincs folyamatban túlzottdeficit-eljárás (edp) | Ausztria, Belgium, Bulgária, Cseh Köztársaság, Dánia, Észtország, Németország, Magyarország, Olaszország, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Hollandia, Románia, Szlovákia, Svédország |
Az edp megszüntetése | Málta, Lengyelország |
Folyamatban van edp-eljárás | Horvátország, Ciprus, Franciaország, Görögország, Írország, Portugália, Szlovénia, Spanyolország |
Folyamatban van edp-eljárás, de új határidő: 2016-2017. | Egyesült Királyság |
Megfontolás alatt áll új edp-eljárás megindítása | Finnország |
Forrás: Európai Bizottság |
Prioritások az ajánlások mögött
Az Európai Bizottság 26 ország, valamint az euróövezet egésze számára fogadott el ajánlásokat, amelyek négy prioritást tükröznek.
- Egyrészt a beruházások növelését a jövőbeli növekedés elősegítése érdekében - ez szükségessé teszi a finanszírozást és a beruházási projektek megindítását gátló akadályok felszámolását, valamint az EB 315 milliárd eurós európai beruházási tervének gyors végrehajtását.
- Másrészt a termelékenységet, a versenyképességet és a beruházásokat fokozó, ambiciózus termék-, szolgáltatás- és munkaerő-piaci szerkezeti reformok végrehajtását.
- Harmadrészt a stabilizáció rövid távú és a fenntarthatóság hosszú távú szempontját egyensúlyban tartó felelős költségvetési politika érvényesítését. Utóbbival kapcsolatban a bizottság kiemeli, hogy a magas hiánnyal vagy adósságállománnyal rendelkező tagállamoknak további erőfeszítéseket kell tenniük mérlegeik rendbetétele érdekében, míg a nagyobb fiskális mozgástérrel rendelkező tagállamokban intézkedéseket kell hozni a termelő beruházások előmozdítására. Az államháztartás belső szerkezetét érintő változásoknak a növekedés támogatását kell szolgálniuk.
- A negyedik prioritás a foglalkoztatáspolitika és a szociális védelem megerősítése a polgárok egész életen át tartó foglalkoztathatósága, támogatása és védelme, valamint az erősebb társadalmi kohézió - mint a fenntartható gazdasági növekedés kulcseleme - biztosítása céljából.
És a többi...
A bizottság azt javasolta a Tanácsnak, hogy Málta és Lengyelország esetében zárja le a túlzottdeficit-eljárást (edp), miután mindkét ország korrigálta a túlzott mértékű hiányt. Lengyelország esetében a bizottság azt állapította meg, hogy az államháztartás hiánya 2014-ben meghaladta ugyan a 3 százalékos referenciaértéket (a GDP 3,2 százaléka volt), de a nyugdíjrendszer 1999-es reformjának hatásai máig érezhetők, jóllehet egy 2013. decemberi törvény visszafordította a reformot. Ha ezeket az 1999-re visszavezethető nettó költségeket figyelembe vesszük, a GDP 3 százaléka alatti hiány adódik 2014-ben (2015-ben pedig 2,7 százalék). Következésképpen a bizottság megítélése szerint Lengyelország tiszteletben tartja a Stabilitási és Növekedési Paktumban előírt deficitkövetelményt.
Máltán 2014-ben 2,1 százalékra csökkent az államháztartási hiány, 2015-2016-ban pedig 3 százalékos hiány várható. Málta az adósságkritériumot is teljesítette 2014-ben, ami előfeltétele volt az eljárás megszüntetésének.
Az Egyesült Királyság a bizottság szerint nem tett eredményes intézkedéseket a 2009. decemberi tanácsi ajánlásokban előírt cél, a túlzott hiány 2014-2015-re történő korrekciója érdekében. Ennek oka, hogy a tényleges költségvetési kiigazítás alatta maradt a GDP 1,75 százalékában meghatározott ajánlott éves átlagos kiigazításnak, és a tavalyi hiány 5,2 százalék volt. A bizottság ezért azt ajánlja, hogy a Tanács további két évvel, a 2016-2017-es pénzügyi évig hosszabbítsa meg a 3 százalékos GDP-arányos deficitcél elérésére rendelkezésre álló időt.
A bizottság Finnország esetében megállapította, hogy az ország a Stabilitási és Növekedési Paktumnak sem az adósságkritériumát, sem a deficitkritériumát nem teljesíti. Az edp esetleges elindításáról heteken belül döntés születhet.
Jelenleg Franciaország is a túlzottdeficit-eljárás alatt áll. A francia kormány a 2015. évi stabilitási programja alapján a túlzott hiány kiigazítását 2017-re tervezi, összhangban a Tanács által 2015. március 10-én elfogadott ajánlással, amelyben a testület 2015. június 10-i határidőt szabott Franciaországnak szükséges intézkedések elfogadására.
Az uniós miniszterek júniusban vitatják meg az országspecifikus ajánlásokat, amelyeket azt követően az uniós tagállamok állam- és kormányfői hagynak jóvá június 25-26-án. A dokumentumok hivatalos elfogadására júliusban kerül sor. Ezt követően a tagállamok feladata, hogy végrehajtsák az ajánlásokat, beépítve azokat nemzeti szakpolitikáikba és 2015-2016-os költségvetési terveikbe.