Nagy változást fog gerjeszteni a fuvarpiacon és a megbízók körében a használatarányos útdíj - mondta Vereczkey Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke a Magyar Fuvarozói Fórumon. Hozzátette: felvilágosító munkára van szükség, hogy a fuvarozók elfogadtassák a megbízókkal, hogy nekik kell kifizetni az útdíjat - ennek a 2013-as keretszerződésekben is meg kell jelennie -, a megbízóknak pedig az árképzésük során kell kalkulálniuk a megnövekedett költségekkel. Ennek kapcsán az MKFE azt szeretné elérni, hogy a fuvarszámlán - német példa alapján - kötelezően kelljen külön feltüntetni a fuvardíjat és az útdíjat. (Ez ahhoz képest változás, hogy nemrégiben a Nemzetgazdasági Minisztérium annak adott zöld utat, hogy a számlát külön lehessen szerepeltetni az útdíjat.)

Készülőben van az a Széchenyi-kártyához hasonló forgóeszköz-finanszírozási konstrukció a KA-VOSZ Zrt.-vel együttműködésben, amely az útdíjköltséget előlegezné meg a fuvarozók számára addig, amíg annak összege be nem érkezik a megrendelőktől. Ennek az útdíj bevezetésének idejére már készen kell állnia. A konstrukciót - erősítette meg Völner Pál, az NFM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára - a nemzeti fejlesztési miniszter is támogatja.

Ingyenes szakaszok

A személygépkocsik és a buszok maradnak a jelenlegi matricás rendszerben, a használatarányos útdíj a 3,5 tonna feletti járművekre vonatkozik, a tarifa pedig jármű- és útkategóriától függ majd - mondta az NFM államtitkára. Július 1-től 1173 kilométer gyorsforgalmi út és 5145 kilométer főút lesz fizetős, a csomópontok közötti megtett szakaszok után kell majd leróni az útdíjat. A lakott területek, az M0, az országhatár nem lesznek fizetősek, ahogyan például az M7-es Székesfehérvárt elkerülő szakasza, illetve az M31-es sem. Utóbbinál a díjmentességet az indokolja, hogy ezt vállalták ahhoz, hogy 85 százalékos uniós támogatással építsék meg az utat. (Fontos, hogy nem csak az számít csomópontnak, ami első látásra az, így például a pihenőkön keresztül rejtett csomópontok is csomópontok.)

Környezetvédelmi kategóriaJ2-J3 díjkat. szorzóJ4 díjkat. szorzó
A (pl. Euro III vagy felette)0,850,8
B (pl. Euro II)11
C (pl. Euro I)1,151,2
Forrás: NFM

JárműkategóriaÚtkategóriaNettó díj (Ft/km)Díjkat.szorzók
J2gyorsforgalmi39,291,79
főút16,722,33
J3gyorsforgalmi55,142,52
főút28,944,03
J4gyorsforgalmi85,343,89
főút53,237,4
Forrás: NFM

Biztosan műholdas lesz a rendszer?

A használatarányos útdíj beszedéséhez szükséges rendszer szinte biztosan műhold-alapú lesz, nem pedig mikrohullámú szisztéma - derült ki a tenderen műholdas megoldással elindult T-Systems szakértőjének előadásából. A mikrohullámú rendszerhez ugyanis útmenti infrastruktúrát is telepíteni kell, amihez a 2013. július 1-i indulásig hátra lévő idő igen szűkös, míg a műholdashoz elegendő a fedélzeti egységek (obu) járművekben való elhelyezése. (Igaz, így is ki kell osztani időben a fuvarozók között több tízezer ilyen obu-t.) A mikrohullámú technológia a magas beruházásigény miatt kevéssé alkalmas a gyorsforgalmi utakon kívüli díjszedésre, viszont ha csak a gyorsforgalmi utakon kellene fizetni, az Magyarországon épp az egyéb utak terhelését növelné. Egy példa: a Hegyeshalom-Röszke szakasz autópályán 344 kilométer, ami 4 és negyed óra alatt teljesíthető, júliustól közel 27 ezer forintos útdíj fejében, míg ugyanez főutakon alig egy órával több menetidőt jelent, 31 települést érintve.

További kedvezményeket sürgetnek

A díjpolitikáról a kormányzattal folytatott tárgyalásokat március végéig kellene lezárni az útdíjrendszer július 1-i indulását figyelembe véve Vereczkey szerint. Völner bízik benne, hogy sikerrel fognak zárulni az egyeztetések, ám azt elismerte, hogy a költségvetési és egyéb korlátokat figyelembe kell venniük. Arra, hogy nem sétagalopp az alkufolyamat, abból is lehet következtetni, hogy az MKFE elnöke elismerte, a díjpolitika kapcsán tudták eddig a legkevésbé érvényesíteni álláspontjukat a fuvarozók. Az egyesület ugyanis - az ismert kormányzati tervek dacára - megfontolásra ajánlja, hogy az útdíjat a járműkategóriák, az úthálózat és a tarifák tekintetében is fokozatosan vezessék be. (Miután a csökkentett bevezetés a 75 milliárd forintos bevételi tervet veszélyezteti, borítékolható a kormány álláspontja.)

Több török kamion tankolhat nálunk

Hamarosan tető alá hozhatják a Törökországgal megkötendő áfavisszatérítési viszonossági megállapodást, amelynek értelmében a török fuvarozók számára is megnyílik a kereskedelmi gázolaj igénybevételének és az üzemanyagáfa-visszaigénylésének lehetősége. Mindez a magyarországi tankolásra ösztönzi majd őket, így a NAV 4,5 milliárd forint jövedékiadó-többletbevétellel számol.

Az MKFE szerint továbbá a díjpolitika kivételeivel lehetne segíteni a belföldi fuvarozókon: az olyan, elsősorban magyar vállalkozások által elvégzett feladatok eshetnének kedvezményes elbírálás alá, mint például a gyűjtő-terítő fuvarozás vagy a mezőgazdasági termeléshez kapcsolódó szállítás. Szintén a díjpolitika kérdéséhez tartozik, hogy a kisfuvarozók érdekében a futásteljesítményhez kötnék a nagyfelhasználói kedvezményeket, illetve szorgalmazzák, hogy csak akkor legyen áfatartalma az útdíjnak, ha kizárólag a gyorsforgalmi utakon kell fizetni. Ennek logikája az, hogy az autópályák valódi szolgáltatást nyújtanak, míg a többi út használatának megfizettetése inkább adójellegű tehernek tekinthető.

 

Völner Pál
Kép: Napi Gazdaság

Vereczkey az eddigi eredmények között említette - a külföldi fuvarok után a sofőröknek adómentesen adható 40 eurós napidíj, az adómentes üzemanyagmegtakarítás és a kereskedelmi gázolaj illetékvisszatérítése mellett - azt, hogy 2013 január 1-jétől az üzemanyag illetéke az áfához hasonlóan havonta visszaigényelhető lesz. A fuvarozók további versenyképességjavító javaslatai között szerepel a légrugós járművek gépjárműadójának EU-minimumra történő csökkentése, a kihasználhatatlan kapacitások adóztatásának megszüntetése, továbbá - mint a legnagyobb elem - a gépjárműadó levonhatósága az iparűzési adóból. Azt is el szeretnék érni, hogy az útdíjjal lehessen korrigálni a nettó bevételt, hogy az ne növelje az iparűzési adó alapját. Kiterjesztenék az adómentes napidíj intézményét a belföldi fuvarozásra, a járművek adásvételét illetékmentessé tennék, a rehabilitációs járuléktól pedig megszabadulnának.

Hatezer új munkahely?

Mindez 20-25 milliárd forintba kerülne az államnak, ennek visszaforgatásával drasztikusan nőhetne a fuvarozók versenyképessége, ezáltal túl is teljesülhetnek az útdíjbevételi tervek - vélekedett Wáberer György. Vereczkeyvel egyetértve hozzátette: szükség volna a gépjárművezető-utánpótlás erősítésére is, hiszen a magyar fuvarozók szempontjából az uniós piac gyakorlatilag korlátlan nagyságú, így az ágazat akár hatezer sofőr számára tudna új munkahelyet teremteni. Az EU-15-ök fuvarvállalatai ugyanis inkább a regionális feladatok felé mozdulnak, a nemzetközi szállításokban pedig a kelet-európai fuvarozók lehetnek a meghatározók. A magyar vállalkozások eddig is kiemelkedően teljesítettek az európai piacon: 2004 és 2009 között közel megduplázták teljesítményüket, ami a második legjobb eredmény a lengyel fuvarozók előrelépése után - mindez az EU-15-ök fuvarozóinak rovására történt.