A Céginfo.hu-n elérhető 2011-es adatokból jól látszik, hogy a reklámadó a két országos kereskedelmi adóra van kihegyezve, a Napi Gazdaság által becsült nyolcmilliárd forintos adóbevételből hatmilliárdot tőlük szedhetnek be, ezen belül is bő négymilliárdot az RTL-től, 1,7 milliárdot pedig a TV2-től. (Miután a cégek nem közlik külön, hogy bevételeiken belül mekkora részesedése van a reklámbevételeknek, az alábbi táblázatban szükségszerűen leegyszerűsítéssel éltünk.)
Cég | Árbevétel (millió Ft)** | Reklámadó (millió Ft)* | Adóterhelés (adó/árbevétel) |
M-RTL Zrt. (RTL Klub) | 29 205 | 4 381 | 15,0% |
MTM-SBS zrt. (TV2) | 16 265 | 1 793 | 11,0% |
Sanoma Media Budapest Zrt. | 18 227 | 451 | 2,5% |
HírTV ZRt. | 8 886 | 429 | 4,8% |
Viasat Hungária Zrt. | 8 179 | 358 | 4,4% |
Ringier Kft. | 13 660 | 223 | 1,6% |
R-Time Kft. | 5 706 | 111 | 1,9% |
Pannon Lapok Társasága Kft. | 9 949 | 40 | 0,4% |
RTL Kábeltelevízió Kft. | 4 655 | 37 | 0,8% |
Publimont Kft. | 4 360 | 34 | 0,8% |
Origo Zrt. | 4 034 | 30 | 0,8% |
ESMA Zrt. | 4 032 | 30 | 0,8% |
AS-M Kft. (Axel Springer) | 7 516 | 28 | 0,4% |
AS-B Kft. (Axel Springer) | 7 418 | 27 | 0,4% |
Epamedia Hungary Zrt. | 3 667 | 27 | 0,7% |
Lapcom Kft. | 7 284 | 26 | 0,4% |
ATV zrt. | 2 608 | 16 | 0,6% |
MTG Metro Gratis Kft. | 2 492 | 15 | 0,6% |
Index.hu Zrt . | 2 310 | 13 | 0,6% |
Sanoma Digital Hungary Zrt. | 2 100 | 11 | 0,5% |
Népszabadság Zrt. | 3 830 | 9 | 0,2% |
Híd Rádió ZRt. | 1 866 | 9 | 0,5% |
HVG Kiadó ZRt. | 3 380 | 7 | 0,2% |
Rádió 1 Kft. | 1 406 | 4 | 0,3% |
Nemzet Kft. | 2 733 | 4 | 0,1% |
Mahir Zrt. | 1 213 | 2 | 0,2% |
Hungaroplakát Kft. | 1 117 | 1 | 0,1% |
Théma Lapkiadó Kft. | 1 109 | 1 | 0,1% |
Szuperinfó Média Kft. | 1 053 | 1 | 0,1% |
Összesen | 180 259 | 8 116 | 4,5% |
* becslés, a lapkiadóknál - kivéve az ingyenes lapokat - az árbevétel felére becsültük a hirdetési bevételt, a többieknél a teljes árbevétel alapján számoltunk ** árbevétel éve: 2011 Forrás: Céginfo.hu, Napi Gazdaság-gyűjtés |
A Google és a Facebook a törvény szövege alapján szintén érintett, előbbi magyarországi árbevétele 10-15, utóbbi 1-3 milliárd forintra becsülhető 2012-re . Ez azt jelenti, hogy amennyiben sikerül behajtani az adót, a Google-tól 0,5-1,5 milliárd forint, a Facebooktól legfeljebb néhány tízmillió forint érkezhet a költségvetésbe. Megjegyezzük, hogy a Google Magyarországon bejegyzett cégének csupán mintegy kétmilliárd forint volt az árbevétele 2011-ben.
Hirtelen jött az új adó
Ahhoz képest, hogy pont két hete jelentette be Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter azt az intézkedéscsomagot, amelyet szintén a túlzottdeficit-eljárás alóli kikerüléssel és Brüsszel meggyőzésével indokolt. A bevételnövelő, fokozatosságot ígérő csomagot egyébként alig egy hónappal azután rakta össze rohamtempóban a szaktárca, hogy az NGM vezetője közölte, nincs szükség költségvetési intézkedésekre. (Ezt az NGM a szerdai havi költségvetési sajtótájékoztatóján is hangsúlyozta, mondván minden rendben a költségvetésben és nincs szükség pótlólagos intézkedésekre.)
Varga az újabb kiigazító csomag ismertetésekor többször hangsúlyozta, hogy a kormány által az asztalra letett háromlépcsős javaslatcsomag intézkedéseihez fokozatosan fog hozzányulni. Vagyis először a zárolások jönnek, és ha ez nem elég, akkor az egyszeri fejlesztések, beruházások folyó költségvetésből történő finanszírozását függesztik fel és az adóemelésekhez - amelyek között reklámadóról, sőt, új adóról még egyáltalán nem volt szó - csak végső esetben nyúlnak.
Ehhez képest, mintha egy kicsit felborult volna a sorrend; és hirtelen a kalapból előkerült egy új adó, a reklámadó, amelyet "az Országgyűlés az Európai Unió által Magyarország ellen indított túlzottdeficit-eljárás megszüntetése és az arányos közteherviselés elvére figyelemmel" alkot, és amelyet bevételalapon vetnek ki, a reklám közzétevője fizeti, egymilliárd forint feletti bevétel felett 1-20 százalékot. Az első részlet már nyáron esedékes. Más adóemelésről egyelőre nincs szó, de még lehet.
Sántít az érvelés
Az újabb sarc bevezetésének indoklása azonban mintha kissé sántítana - legalábbis az, hogy az edp alóli kierülési szándék a magyarázat. Ehhez ugyanis vélhetően nem kellett volna (legalábbis most), miután a Bizottság nem kérte - és mint a szaktárca vezetőjétől tudjuk: nincs is szükség pótlólagos intézkedésekre.
A BruxInfo pénteken azt írta, hogy szinte bizonyosra vehető, hogy a Magyarországgal szemben a túlzott deficit miatt folyó eljárás megszüntetését fogja javasolni jövő szerdán az Európai Bizottság, miután most már - vagyis az új adó nélkül! - mennyiségi és minőségi szempontból is elegendőnek tartják a csomagot, valamint mert a bejelentett kiigazítás nagyobb része a kiadási oldalt érinti. A bizottság ugyanis korábban többször azt nehezményezte, hogy a hiánycsökkentésben túlsúlyban voltak a bevételek növelésére irányuló lépések - mint amilyen az adóemelés is.
A portál ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy új reklámadó kivetése és három másik ágazati adó (bankadó, energiaadó és a pénzügyi tranzakciós illeték) megemelése aligha nyeri el a Bizottság tetszését. Ez a minőségi kifogás azonban nem változtat majd azon a véleményen, hogy Magyarország megtette a szükséges erőfeszítéseket és hathatós lépéseket tett a túlzott mértékű hiány felszámolására. Mindezektől függetlenül azonban a jövő hét szerdai országspecifikus ajánlások ismertetésekor a bizottság minden bizonnyal a különadóknak is tulajdonított alacsony magyar növekedési potenciál miatti aggodalmait egyébként is hangsúlyozni fogja.