Az értékvesztés az egyik legjelentősebb tétel autók áránál, de ennek mértéke függ a márkától, a felszereltségtől, az autó futásteljesítményétől és életkorától.
Értékvesztés sokba kerül, cserébe ad is valamit
Kapcsolódó
Amellett, hogy az értékvesztés jelentős összeg, ennek fejében korszerűbb, biztonságosabb, jellemzően környezetbarátabb autót kapunk. Fontos, hogy az amortizáció tehát nem pénzkidobás, hanem összességében korszerűbb autó jár érte és kötelező velejárója az autózásnak.
Inkább az a kérdés, hogy egy-egy márka modelljénél mekkora ez a tétel, ez ugyanis befolyásolhatja a választást. Azt is figyelembe kell venni, hogy az értékvesztés százalékokban van megadva, így egy olcsóbb autónál alacsonyabb lesz az összeg, mint egy drágább modell esetében.
Az Eurotaxtól kapott adatok alapján az autók értékvesztésről szóló sorozatunk első részében a Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza bemutatta, hogy a magánszemélyek körében legnépszerűbb modellek 5 év és 50 ezer kilométer után mennyit veszítenek az értékükből. A második részből kiderült, hogy mi a különbség, ha ugyanaz az autó öt év alatt 50 ezer helyett 75 ezer kilométert, azaz másfélszer akkora távot tesz meg, és melyik slágerautó tartja a legjobban az értékét. A harmadik részben pedig azt vizsgáljuk, hogy 7 év és 70 ezer kilométer után mi a helyzet.
Mennyibe kerül hét év?
A versenyben a 2008 és 2012-ben Magyarországra érkező 1 literes motorral szerelt Opel Corsa és Toyota Yaris, az 1,25 literes Ford Fiesta, az 1,2 literes Renault Clio, valamint az 1,4 literes Dacia Logan és Sandero szerepelt, amelyek új korukban - listaáron - 2,1-3,2 millió forintba kerültek. (A listaár egy irányadó érték, nagyon sok esetben ebből kisebb-nagyobb kedvezményeket adnak a kereskedők.)
Hét év alatt évi 10 ezer, azaz összesen 70 ezer kilométer megtétele után az szóban forgó autók az eredeti ár 38-53 százalékát érik, ami 1-1,8 millió forintos értékvesztést jelent. A legjobban a Toyota Yaris szerepelt, amely 7 év alatt csak 47 százalékot veszített az értékéből, ezzel szemben a Clio 62 százalékos értékvesztést produkált. Így az új korában - listaáron - közel 2,8 millió forintba kerülő Yaris 1,47 millióra csökkent, a Clióé pedig 2,44 millióról 922 ezer forintra csökkent.
EREDETI LISTAÁR (M FT) | ENNYIT ÉR 7 ÉV UTÁN (M FT) | HAVI ÁTLAGOS ÉRTÉKVESZTÉS FT-BAN | |
Fiesta 1.25 Ambiente (benzines, 60 lóerős) | 3,165 | 1,38 | 21 239 |
Corsa 1.0 Essentia (benzinses, 65 lóerős) | 2,96 | 1,43 | 18 201 |
Yaris 1.0 (benzines, 69 lóerős) | 2,76 | 1,47 | 15 418 |
Clio Campus 1.2 Authentique (benzines, 60 lóerős) | 2,44 | 0,92 | 18 071 |
Sandero 1.4 Access (benzines, 75 lóerős) | 2,09 | 1,09 | 11 893 |
Logan 1.4 Access (benzines 75 lóerős) | 2,09 | 0,92 | 13 846 |
Forrás: Eurotax, Buksza-kalkuláció |
Ha évente átlagosan 10 ezer kilométer megtételével számolunk, akkor 5 év alatt 40-75 százalékra mérséklődik a legnépszerűbb autók értéke, hét év alatt pedig 38-53 százalékra, márkától és modelltől függően.
A mezőny egyik legjobbja, a Toyota Yarisnál tehát az évi tízezres futás mellett 5 év után az eredeti ár közel kétharmadát, azaz 64 százalékát éri, 7 év múlva azonban már csak 53 százalék lesz az eredetihez képest. Azaz a kor emelkedésével lelassul a amortizáció tempója.
Megjegyzés: A cikkben szereplő, a magánszemélyek körében legnépszerűbb autók a magyar autópiacon belül az alacsonyabb árkategóriába tartoznak, a többi eladott új autónál döntően jóval nagyobb összeget tesz ki az értékvesztés. Azt is figyelembe kell venni, hogy az 5 éves és a 7 éves értékvesztés kalkulációnál nem mindegyik típus volt azonos, mert valamelyiknél modellváltás történt vagy nem került forgalomba ugyanolyan motorral. Emellett ugyanannál az autónál a különböző években eltérő lehet a listaár, például a devizaárfolyamokból adódó különbségek miatt.
DeGiro
A hihetetlenül alacsony tarifák és az elégedett ügyfelek véleményei révén a DEGIRO a leggyorsabban növekvő bróker Európában. Regisztráljon, és fektessen be a DEGIRO biztonsági struktúráján keresztül.