A BKV Igazgató Tanácsának (IT) rendkívüli ülésén a vezetőség egyik tagja elszólta magát, amikor azt kérdezték tőle, hogy mi maradt meg a hármas metró vonalán korábban közlekedő, Oroszországba felújításra kiszállított metrókocsikból? Azt mondta, hogy kocsik közötti átjárók ajtaja - írja a Népszava. Úgy tűnik azonban, hogy azok sem teljesen eredetiek, mert - ahogy az egyik IT-tag felhívta rá a figyelmet - a régi ajtók kulccsal nyíltak, az újak pedig távirányítással.
Nincs itt semmi látnivaló!
A vezetőségi ülést eredetileg a Demokratikus Koalíció (DK) két delegáltjának kezdeményezésére a metrókocsik extrém rozsdásodása miatt hívták össze. A BKV vezetésének képviselői azt próbálták bizonygatni a testület tagjainak, hogy nincs ok az aggodalomra, csupán a prototípusként leszállított első három szerelvény rozsdásodik. A BKV-metrókocsik felújítási tenderét 2015-ben megnyerő orosz Metrowagonmash az első három kiszállított szerelvény szétszedése után arra jutott: azok annyira szétrohadtak, hogy nem érdemes a javítással bíbelődni és inkább új kocsiszekrényeket gyártanak. Azok nem fognak rozsdásodni.
Mitől új?
Az egyik tanácstag kérdésére, miszerint, ha a kocsiszekrény, a hajtás, a fékrendszer, a forgóváz, az "elektromos csatlás", vagyis minden lényeges elem új, akkor mi van ezekben a kocsikban a régiekből? Mitől felújítottak és nem újak? A BKV menedzsmentje először azt válaszolta: a járműveken található AVR vonatirányítási rendszer régi. Ez igaz, csakhogy a vonatirányítás rendszer fedélzeti egységeit a Népszava információi szerint ki se vitték, Budapesten szerelték le a kiszállítás előtt, majd fel a visszaérkezés után a kocsikra. Végül második nekifutásra a BKV illetékesei a kocsik közötti átjárók ajtaját említették régi elemként.
A kérdés jelentősége jogi, pénzügyi és talán büntetőügyi szempontból is nagy: ha a tendert új szerelvényekre írták volna ki, nem pedig felújításra, akkor a Metrowagonmash európai piacon korszerűtlennek számító járművei labdába sem rúghattak volna.