A cégek a költséghatékonyság mellett egyre többször más szempontokat is figyelembe vesznek a szolgáltató központok (shared service center - ssc) létrehozásakor vagy az egyes folyamatok kiszervezésekor. A nemzetközi trendek nyertesei között a magyarországi ssc-k is ott lesznek - állapította meg a Deloitte hatodik alkalommal, elkészített elemezése. A kétévente készülő felmérés legfrissebb kiadásában 38 ország 870 válaszadója szólalt meg. A résztvevő szervezetek csaknem fele európai székhelyű, átlagos éves bevételük pedig megközelíti a 10 milliárd dollárt.

Csak a lengyelek vonzóbbak

A vállalatok egyre inkább arra törekszenek, hogy egy scc-ből több kontinenst is ki tudjanak szolgálni. A megfelelő helyszín kiválasztásának a módja is megváltozott az elmúlt években, így egyre több ország merül fel egy ilyen leendő központ potenciális helyszínéül. E jelenségnek Latin-Amerika mellett Közép-Kelet-Európa a fő haszonélvezője - véli Tóth Vazul, a Deloitte Zrt. igazgatója. Az eredmények alapján régiónkban jelentős igény van szolgáltató központokra: a válaszadók több mint egyötöde Kelet-Európát nevezte meg, mint komolyan megfontolandó helyszínt egy új központ létrehozásához. Az egyes országokat tekintve a legvonzóbb célpontok versenyében Magyarországot csupán Lengyelország előzi meg a régión belül.

A Deloitte arra számít, hogy a kedvező trendek folytatódnak, vagyis Magyarországnak igen komoly lehetőségei vannak e területen. Rendelkezésre áll ugyanis a megfelelő képzettségű munkaerő és a központok hatékony működéséhez szükséges infrastruktúra is, ahogy ezt már több magyarországi szolgáltató központ példája is bizonyítja. Ezek a központok hosszabb időtávra rendezkedtek be az országban és a közelmúltban sokan bővítettek is, mivel elégedettek a magyarországi feltételekkel.

Mi számít a döntésnél?

Az ssc-k létrehozásánál, kiválasztásánál a munkaerőköltségek még mindig fontos szerepet játszanak (a válaszadók több mint fele fontosnak, vagy nagyon fontosnak nevezte ezt a szempontot) de nagyobb a súlya a képzett munkaerő meglétének is. A vállalatok a magasabb színvonalú feladatok elvégzésére alkalmas munkaerőt keresik, ebben az összes válaszadó mintegy 80 százaléka értett egyet. Az előző, két évvel ezelőtti felméréshez képest új jelenség, hogy a munkatársak megtartásának érdekében a szervezetek immár komolyabb lépéseket is hajlandóak tenni. A központok munkatársainak ezért már néhány év munkaviszony után különböző karrierprogramokon van lehetőségük részt venni.