A Napi Gazdaság szerdai számának cikke
Számottevő informatikai feladatot jelent a pénzintézeteknek az új, kiterjesztett árfolyamgát-megoldás bevezetése. Bár − ahogy az UniCreditnél fel is hívták lapunk figyelmét − a kiterjesztett árfolyamgátas megoldás informatikai igénye alapvetően a korábbi konstrukció alapján elkészült megoldás továbbfejlesztése lesz majd. Ezzel nem a nulláról kell majd elindulni, azonban így is komoly feladatok vannak még hátra. Az egyik legfontosabb fejlesztést igénylő elem a Budapest Bank szakértői szerint az abszolút árfolyamgát kezelése és az állammal való elszámolás kimutatásainak összeállítása.
Külön gondot jelent, hogy a decemberi megállapodás még elvi jellegű, vagyis ahhoz, hogy az új árfolyamgátrendszer elindulhasson, számos részletszabály megalkotására van szükség. Ezek olyan fontos paramétereket tartalmazhatnak, amelyek nélkül nem lehet nekikezdeni a konkrét termékfejlesztésnek.
Újabb csavart jelent, hogy a kormány múlt heti, költségvetési kényszer hajtotta visszavonulása után a korábban állami támogatott hitellel kecsegtetett közszolgáknak − banki javaslatra − az árfolyamgátas szerződésekhez ajánl további kamattámogatást. Ez az elképzelés azonban csak a hét végén öltött testet, a részleteket (milyen módon, milyen kamattámogatás jár majd a közszolgáknak) csak ezután alakítják ki.
A tavaly szinte hetente változó végtörlesztési törvény keserű tapasztalatai nyomán mind a kormány, mind a bankok szeretnék elkerülni a kapkodást, azaz jó esély van arra, hogy egyetlen jogszabálycsomag rendelkezik majd az új típusú árfolyamgátas szerződések minden eleméről, így az árfolyamgát-szabályozás "bevárja" a köztisztviselői többlet-kamattámogatás részleteit. Ezek kialakítása ugyanakkor még bizonyosan hetekbe kerül majd.
A lapunk által megkérdezett hitelintézetek szerint feszített munkával is minimálisan 4-5 hét szükséges a részletek megismerése után ahhoz, hogy a pénzintézetek elkészítsék saját árfolyamgátas termékeiket, és felkészítsék munkatársaikat a várható rohamra. Mindez azt feltételezi, hogy a korábban tervezett április elsejei indulás csak akkor lehetséges, ha a szükséges jogszabályok február végére megszületnek.