A Napi Gazdaság hétvégi számának cikke
A Novartis, mint a globális piacon sikeresen működő multinacionális vállalatok túlnyomó többsége, a vállalati kultúra szerves részeként tekint azon felmérésekre, melyekben kikéri a munkavállalók véleményét a szervezetről − mondta a Napi Gazdaságnak Treiber Miklós, a Novartis Hungária Kft. humánerőforrás-igazgatója. A Novartis kétévente készíti el globális elkötelezettség felmérését, amelynek alapvető célja és módszertana nem különbözik jelentősen az Aon Hewitt Legjobb munkahely felmérése (LMF) karakterisztikájától. A Novartis Hungária 2003 óta rendszeres résztvevője az LMF-nek, a társaság a munkatársak visszajelzései és véleménye alapján hangolja össze üzleti és humánerőforrás-stratégiáját. A felmérés eredményei egyértelmű választ adnak a cég megítéléséről azok körében, akik nap mint nap végzik munkájukat, mindez kiindulási alap a következő időszak humánerőforrás-menedzsmenttel kapcsolatos feladatainak meghatározásához − hangsúlyozta az igazgató. A vállalat 2006-ban, 2008-ban, 2010-ben és 2012-ben is a legjobbak között szerepelt, az eredmény pedig Treiber szerint azt a folyamatosan erősödő elkötelezettséget tükrözi, amelyet a munkatársak éreznek munkáltatójuk iránt.
A szakember úgy látja, az egyetlen, de annál fajsúlyosabb különbség az eredmények szempontjából, hogy az LMF adatai egyértelműen a Novartis Hungáriára vonatkoztathatóak, a magyar munkaerőpiac szempontjából biztosítanak releváns információt a cégről, mint munkáltatóról. A hazai piacon működő más vállalatok jelentik a benchmark-alapot, így a szervezetről a magyar munkavállalók véleménye alapján alkotott kép rajzolódik ki, az eredmények hitelessége pedig − mivel a munkatársak önkéntes és anonim részvételével zajló programról van szó − megkérdőjelezhetetlen − tette hozzá Treiber Az egyes vállalatok közötti − iparági besorolástól független − valódi különbség a kapott eredmények felhasználásában, vagyis a munkavállalói visszajelzések figyelembevételében és azoknak a mindennapi működésbe való beépítésében mutatkozik meg. Az igazgató szerint a korábban a munkatársak elégedettségét vizsgáló rendszerek ma már szinte kivétel nélkül az elkötelezettség mérésére összpontosítanak. Az elmúlt egy évtized üzleti eredményei alapján pedig egyértelmű összefüggés van a munkavállalói elkötelezettség és a vállalati eredményesség alakulása között.
A Novartisnál egyértelmű a definíció: a munkatárs elkötelezett a cég és az elvégzendő feladat iránt, képes és hajlandó is folyamatosan az elvárásoknak megfelelően, sőt azokon túl is teljesíteni. Képes megteremteni az összhangot a cég kultúrája, működési sajátosságai és a munkafeladatok, valamint saját egyéni értékrendje, rövid, közép- és hosszú távú tervei között. Treiber szerint így a munkáltatói cél sem lehet más, mint hogy üzleti sikereit a munkatársak egyéni céljainak megvalósíthatóságára alapozza. A számtalan bizonytalanságot hordozó piaci és gazdasági környezetében minden eddiginél fontosabbá vált a vállalati stabilitás, a munkavállalók számára nyújtott kiszámítható jövőkép, a munkatársak érdekeit is szem előtt tartó stratégiai tervezés és a napi működés biztosítása. Transzparens, a nehézségeket is bemutató kommunikáció, kiszámítható és példamutató menedzsmentmódszertan, a munkatársaknak már a tervezési folyamatba való bevonása, a vállalati kultúra értékeire alapozó csapatmunka és a belső tartalékok innovációra épülő kiaknázása a legfontosabb elemei a működési keretrendszernek.