A bizottság ülésén Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára elmondta: a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi törvény hatályba lépésével a kormány a költségtakarékos, felelős, átlátható és az értékteremtő vagyonpolitika mellett tette le a voksát.
Az NFM államtitkára kiemelte: lényeges szempont volt az állami vagyonnal való gazdálkodás terén, hogy a vagyonból vagyont elv érvényesüljön, így az állami tulajdonból keletkező bevételeket, akár eladásból, akár a működési költségek csökkentéséből adódó többletbevételről legyen szó, az állam teljes egészében visszaforgatja az államkasszába. Fónagy János kifejtette: 2014-ben tovább erősödött a magyar állam szerepe a stratégiai ágazatokban, a kormány a sikeres rezsicsökkentési politika keretében folytatta az egyes kiemelt közszolgáltatásokat végző - részben vagy egészben külföldi tulajdonban lévő - közműcégek közösségi tulajdonba vételét.
Fónagy János három nagy állami tulajdonba vételről is szólt: először is arról, hogy még 2014-ben MVM Zrt. 41 milliárd forintért megvette Főgáz Zrt. 49,83 százalékos részesedését. További 50 százalékot vett az MNV Zrt. a magyar állam javára, így a gázszolgáltató társaság összesen 79,1 milliárd forintos vételáron került az állam tulajdonába. Szintén 2014-ben az AVE Magyarország 100 százalékos felvásárlásával, 14 milliárd forintért a hazai hulladékgazdálkodást új, szolgáltatás-központú és költséghatékony alapokra helyezték.
Emellett az MKB Zrt. megvásárlásával 17,1 milliárd forintért a kormány a hazai bankszerktor erősítését biztosította - sorolta az NFM államtitkára. Fónagy János szerint a következő jelentős lépés a Nemzeti Eszközkezelő létrehozása volt, ezzel az új intézménnyel a leginkább rászoruló hiteladósokat segítette a kormány. Az eszközkezelő sikerét mutatta, hogy 2014 végére az állam részére felajánlott ingatlanok száma elérte a 24 200-at, ezzel mintegy 101 ezer állampolgár lakhatását rendezték megnyugtatóan.
Fónagy János kitért arra is, hogy 2014-ben az állami társaságoknál folytatódtak az átalakítások, a Volán társaságok összevonásával 6 regionális közlekedési központ alakult ki. Eredmény volt, hogy a társaságcsoportnál lezajló közbeszerzési eljárás 300 millió forintos megtakarítást jelentett a magyar államnak. Emellett a Volán-társaságoknak éves szinten több milliárd forinttal kevesebb költségvetési támogatásra van szüksége a közszolgáltatási tevékenység folytatásához.
Z. Kárpát Dániel (Jobbik), a bizottság alelnöke leginkább azt kifogásolta, hogy nemzeti vagyonleltár nélkül nem lehet tisztességesen megtervezni a közműcégek visszavételét, a nemzeti vagyon hasznosítását, másrészt gondnak ítélte azt is, hogy a kormánynak nincs reprivatizációs stratégiája. Míg Bánki Erik (Fidesz), a bizottság elnöke szerint az állami vagyonnal gazdálkodó szervezetek jelentősen segítették a sikeres rezsicsökkentés folyamatát.