A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei fenntartják eddigi álláspontjukat, hogy a reklámadót haladéktalanul meg kell szüntetni. Ezzel összhangban a reklámadó mértékének emelését elutasítják - adták hírül a szervezetek.
Ezzel reagáltak Kósa Lajos, a Fidesz frakcióvezetője szerdai szavaira, miszerint a tervezett 9 százalék helyett 7,5 százalék lesz a reklámadó mértéke, melyet addig akarnak fenntartani "amíg nem teljesítik azt az európai uniós kötelezettséget, amely a korábban a költségvetésbe befolyt reklámadó-bevétel visszafizetését írja elő.". A bejelentés szerint ez négy évig tarthat, s a visszafizetés után a reklámadót "újra lehet gondolni".
Kapcsolódó
Az árbevételre vetített rendkívül magas adókulcs már 2018-tól a jelenlegi profitrátáknál nagyobb terhelésnövekedést okozna a piaci alapokon működő médiumoknál, ezzel veszteséges működésre vagy érdemi költség-, és ezáltal színvonal- vagy szolgáltatás csökkentésre kényszerítené őket. Mindez az MRSZ által korábban is hivatkozott reklámgazdasági hatástanulmány szerint a teljes nemzetgazdaságot hátrányosan érinti.
Magyar Reklámszövetség |
Direkt- és Interaktív Marketing Szövetség |
Helyi Rádiók Országos Egyesülete |
IAA Magyar Tagozat |
IAB Hungary |
Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete |
Magyar Lapkiadók Egyesülete |
MRSZ OOH Tagozat |
Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége |
Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete |
Magyar Marketing Szövetség |
Professzionális Piackutatók Társasága |
Forrás: MRSZ |
A tervezet elfogadásának tehát várhatóan egyaránt vesztesei lesznek a szabad médiapiac szereplői, a társadalom egésze és a kormányzat is, míg egyedüli nyertesei a reklámadó-fizetési kötelezettségek alól de facto eddig is mentesülő globális szereplők lesznek. A hazai kiadók ezt az indokolatlan versenyhátrányt nem képesek ellensúlyozni, éppen ezért nem is tudják tolerálni, az ellen a jövőben minden lehetséges fórumon fel kívánják emelni szavukat. Ugyanakkor a közterületi médiát további különadó is terheli, így a megemelkedett reklámadóval együttesen ez a szegmens szinte ellehetetlenül.
A bejelentés részeként a kormány kifejezte szándékát a reklámadó hosszú távon való kivezetésére. Ezt a nyitottságot, valamint a Digitális jólét program előkészítése során tapasztalt piacfejlesztő szándékot értékelve a hazai reklámszakma képviseletében az MRSZ ismételten együttműködésre kéri a kormányt. Ennek célja a teljes reklámbevételre vetített reklámadó kulcsának radikális, 7,5 százalékra emelése helyett az adónem mielőbbi kivezetése, valamint a hazai tartalomszolgáltatók és reklámipar versenyképességét fokozó szabályozási környezet megteremtése - fogalmazott a szervezet.
Még pontos törvénytervezetet nem láttunk, de az MRSZ a hazai gazdaság érdekeivel ellentétesnek látja a reklámadó létét, ugyanakkor előre mutatónak tartja, hogy a kormány a reklámadó megjelenése óta először tett az adónem kivezetésére vonatkozó kijelentést - mondta Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke.