Az élelmiszerek vásárlása a pénztárakban kapott nyugták alapján 13 százalékkal nőtt 2020-ban egy év alatt, 7,2 százalékos drágulás mellett. Így végül mennyiségben (kilóban, literben, volumenben) 5 százalékkal többet vásároltak többet a háztartások. Üdítőkből azért fékeztek, alkoholból pedig fele volt az előző évinek a megugrás, pedig az éttermek többször is zárva voltak - írja a blokkk.com kiskereskedelmi szakblog. Ezek szerint nem ivászattal teltek a korlátozásos órák otthon. És persze az élvezeti cikkek is drágultak közben. A munkahelyi kávézgatás megcsappant a home office alatt, otthon lehetett inni.
A home office és a digitális tanrend megtette a magáét, a mobiltelefonok vásárlása bővült a leggyorsabban a járványban (persze a korábbi években is gyorsan nőtt a piaca). Többet költöttek végül mobiltelefonra, mint számítógépre, vagy híradástechnikai termékekre. Mindez érthető is, hiszen techoldalról az okosmobil csaknem mindent tud, ráadásul szerepe a kapcsolattartásban - különösen egy súlyos járványidőszakban, vagy éppen a kijárási korlátozás közepette - sok magyarázgatást nem igényel. És még a digitális okításra is rá tud kapcsolódni az okosabbja, nem is kell otthon ücsörögni vele mindig. A vásárlók nem is sajnálták rá a pénzt, miközben a számítógépek, laptopok, valamint a híradástechnikai eszközök vásárlása csak szerényebben emelkedett.
A lakosság tisztálkodó-, tisztítószerekből és gyógyszerféleségekből is felhalmozott, nem is kicsit. Gyógyszerféleségekből is szépen ugrott a költekezés.
A drogériák világa sok pénzt kiszippantott a családok pénztárcájából, többet, mint a megelőző időszakban. A testápolás tétel nevében azért kicsit megtévesztő is lehet, mert a szappan és a rúzs is benne van, viszont előbbiből többet, utóbbiból kevesebbet vettek, kézmosásra többet, kenceficékre kevesebb pénz ment.
2018 | 2019 | 2020 | 2020/2019 | |
élelmiszer | 2888 | 3167 | 3586 | +419 |
alkohol | 344 | 391 | 416 | +25 |
dohányáru | 682 | 764 | 848 | +84 |
mobiltelefon | 141 | 167 | 210 | +43 |
gyógyszer | 506 | 542 | 594 | +52 |
tisztítószer | 190 | 207 | 232 | +25 |
építőanyag, barkács | 633 | 742 | 762 | +20 |
ruha | 654 | 714 | 623 | -91 |
cipő | 240 | 257 | 205 | -52 |
forrás: KSH |
Az építőanyagok, barkácsféleségek piaca talpon maradt, de sokkal többet végül nem is költöttek a családok. A korlátozások napjaiban hosszú sorok is kígyóztak a barkácsáruházak előtt, nyilván a home office mellett, nem kellett órákat utazgatni a munkahelyre, maradhatott idő egy kis mázolgatásra.
A bútorpiac, lakásfelszerelések, és az elektromos háztartási gépek piaca nem tört meg, de azért fékezték is ezeket a kiadásokat a családok. lakástextíliából, világítási cikkekből pedig nem is fogyott több.
A ruházati piac a boltos világ legnagyobb vesztese volt a járványidőszakban. Úgy tűnik, ezen spóroltak a legtöbbet a családok, minden más fontosabb volt a boltban. Még a turkálóban is spóroltunk. Igaz, a home office és a digitális tanrend megengedte a lazább viseletet, nem kopott a tűsarok, vagy a tornacipő annyit. És akinek futotta, órából, ékszerből sem vett kevesebbet.