A TASZ kiemeli, a stratégia egyik alapvetése a beteg aktív részvétele a gyógyításban. Ennek azonban előfeltétele a megfelelő tájékoztatás, így tud az intézményrendszerbe belépő beteg a kezdetektől megalapozott döntést hozni. A TASZ hiányolja a tájékozott beleegyezés (informed consent) gyakorlati érvényesülését célzó konkrét elképzeléseket, holott ezáltal valósul meg igazán a betegek partnerként kezelése, megfelelő tájékoztatása és bevonása a döntésekbe. Hangsúlyozzák: hatékony és átlátható panaszkezelési rendszert kell bevezetni, és a jogbiztonságnak megfelelő eljárásrendet kialakítani. A betegek tájékoztatását és jogorvoslati lehetőségeit sokkal több gyakorlati és garanciális szabállyal kellene megerősíteni.
A TASZ által működtetett jogsegélyszolgálathoz érkező betegjogi panaszok körülbelül fele a nem megfelelő tájékoztatást sérelmezi; igen tipikus eset, hogy a szülő nőket nem tájékoztatják a beavatkozás szükségességének indokáról, és csak az elmaradás kockázatait ismertetik, de magát a beavatkozásét nem. Ilyen esetekben a hatékony betegpanasz kezelési mechanizmus hiányában a bírói út marad, ám az anyagilag is megterhelő, valamint hosszadalmas.
A stratégia a beteg és az egészségügy találkozásának első pillanatától az egyes szakaszokon át az esetleges problémákból adódó jogorvoslati lehetőségekig több szakasszal is foglalkozik, de valódi vállalásokból, és különösen a betegjogok érvényesítésének garanciáiból igen keveset rögzít.