Az eredeti elképzelés jelentős módosítása után kezdődött meg a tavasszal Miskolc keleti városrészében egy közlekedési csomópont fejlesztése, aminek középpontjában az úgynevezett Y-híd megépítése áll. A beruházást a kezdetekben sok kritika érte: miskolci lakosok, civil szervezetek, sőt az önkormányzat sem volt maradéktalanul elégedett a tervekkel, amelynek egyik ötletgazdája Csöbör Katalin fideszes parlamenti képviselő, a beruházó pedig a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF).

"Az eredeti tervek nem tartalmazták a kerékpáros közlekedés biztosítását - igaz, az eddigi útvonalon sem. Viszont elvárható egy XXI. századi beruházásnál, ahol egy kertváros és a belváros kapcsolatát biztosítjuk, hogy ott korszerű, biztonságos kerékpározás biztosított legyen. Ezért civil szervezetek és az önkormányzat kezdeményezésére a beruházó beemelte ennek megoldását a projektbe. A gyalogos-kapcsolat az eredeti tervek szerint is biztosított volt, a járdás áthaladáson túl személylifteken keresztül is megközelíthető lesz a felüljáró – közölte korábban a Napi.hu-val a miskolci önkormányzat sajtóosztálya.

A környéken élők már tavaly augusztusban aláírásgyűjtésbe kezdtek tiltakozó petíciójukon. Leveleztek az országgyűlési képviselőkkel, írtak a polgármesternek, demonstrációkat hirdettek.

"Az Y-híd teljesen felesleges idejét múlt beruházás. A vasúti jelentéktelen forgalom nem indokolja a híd megépítését. Modern szintbeli kereszteződés vagy a vasút alatti közúti kereszteződés szóba jöhet. A beruházásra szánt pénzt máshol használják fel. Bizonyára van olyan terület, ahol égetően szükség van erre a pénzre."

"Megérdemelne ez a város és városrész egy olyan hidat, amely nem száz éves elképzelésen alapul, hanem a jövőnek épül, s a város büszkesége lehetne, méltó a kertváros, és Szirma értékéhez, képviseli a modern forgalmi elveket. Ez a híd korszerűtlen - írják az Út a városba (Y-híd) Érdekvédelmi Csoport Facebook-oldalán.

Munkagép a híd építési területén.
Kép: Napi.hu, Kónya Ádám

Az úgynevezett Y-híd gondolata az 1950-es években már felmerült. A Tiszai pályaudvar és a belváros között ugyanis kialakult egy olyan hármas vasúti elágazás, ahol három irányba menő vágány fölött kell átjutni a közúti forgalomnak. A Tiszai pályaudvar felől a belváros felé itt jelentős volt a forgalom, akkor még a főutca meghosszabbítása az állomás felé nem volt meg. Viszont az úton keresztbe menő Gömöri vasúton nagy személy- és teherszállítási forgalom volt, ezért nagyon hosszan zárva tartott a sorompó, föltartva a közúti forgalmat. E probléma súlya napjainkra jelentősen lecsökkent, mivel már lényegesen kisebb a vasúti forgalom a szakaszon és a tömegközlekedésnek, illetve gépjármű-közlekedésnek van észszerű alternatív útvonala. Ezzel szemben új probléma keletkezett, mivel a másik irányban lévő Martin-kertváros lakosságszáma jelentősen megnövekedett, és a csomópontban a reggeli munkakezdéskor nagyon föltorlódik a sor. Ezen problémára jelenthet megoldást az Y-híd megépítése a miskolci önkormányzat szerint is.

Győzött a kritika

Az eredeti tervek igen jelentős közlekedési fennakadásokat jelentettek volna a kivitelezés idejére. A Miskolc keleti városrészeiben, Martinkertvárosban és Szirmán élők mindennapjait nehezítette volna meg az építkezés a közlekedési dugók, vagy a nagy kerülőutak kényszerű használata miatt. Ezért a városvezetés a kerékpárút kialakításán kívül szorgalmazta egy alternatív autóútvonal megépítését is. Ezt a javaslatot szintén siker koronázta.

„Sikerült meggyőzni az Y-híd építését beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. képviselőit és a kormányzati illetékeseket, hogy a martinkertvárosiaknak és a miskolciaknak is szüksége van erre az elkerülő útra.” – mondta egy sajtótájékoztatón Hegedűs Andrea önkormányzati képviselő.

 A közlekedési problémák elkerülése érdekében a Csokonai utcát meghosszabbították és leaszfaltozták egészen a Fonoda utcáig, ami jó 750 méteres toldást jelentett. Az útszakaszt maradandónak tervezték, így a Y-híd elkészülése után is használható lesz. Az útvonal átadása pedig május közepén megtörtént, mielőtt elbontották volna a Kisfaludy utcai felüljárót, ami a közlekedési problémák egyik fő kiváltója lett volna.

Az Y-híd előzetes látványterve.
Kép: NIF

Terítéken a bővítés

A helyi sajtó korábbi értesülése szerint a jelenleg is zajló fejlesztés körülbelül 13,5 milliárd forintból valósulhat meg. A közelmúltban azonban szakmapolitikai döntés született a beruházás bővítéséről, amely a meglévő úthálózat kétszer kétsávosra növeléséről és új útszakaszok megépítéséről szól. Erről Csöbör Katalin országgyűlési képviselő beszélt pár hete egy sajtótájékoztatón. A politikus arról is tájékoztatta a jelenlévőket, hogy az építkezésre "többmilliárd" forintot biztosít az állam.

A képviselő beszámolója alapján a bővített fejlesztés megtervezése 2022 tavaszán indulhat, a kivitelezési pedig 2025-ben kezdődhet el. A beruházás összköltségét több mint tízmilliárd forintra becsülik, de pontos összeget csak a végleges tervek birtokában tudnak mondani. Az új projektelemek előkészítési fázisának költségeit Csöbör Katalin szerint teljes egészében az állam biztosítja.

Nyul Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgató-helyettese ehhez még hozzátette, hogy meg kívánják vizsgálni a város fő tömegközlekedési csomópontjainak az új útszakaszokhoz való kapcsolódási lehetőségeit. Az új közutak építési engedélyei és kisajátítási tervei várhatóan 2023 végére állhatnak a NIF Zrt. rendelkezésre, majd 2024 második félévére készülhet el a kiviteli tervezet. Ezután a NIF-nek meg kell szereznie az érintett ingatlanokat az állam számra, majd kezdődhet az előkészítő munka, valamint az esetleges bontás. A kivitelezés tehát legkorábban az előkészületek befejezése, a kivitelező kiválasztása, valamint a pénzügyi források biztosítását követően, négy év múlva kezdődhet el.

Az Y-híd építésének munkaterülete.
Kép: Napi.hu, Kónya Ádám

Örülnek a fejlesztésnek

Augusztus utolsó hetében a helyszínen járt a Napi.hu. Helyi lakosokat kérdeztünk, hogy mi a véleményük a folyamatban lévő és a tervezett beruházásokról. A válaszadók nevüket elhallgatni kívánták. 

Válaszaikban nem volt nyoma a korábban tapasztalt nemtetszésnek. Ketten közülük szirmai lakosok voltak, akik örültek a fejlesztésnek. Azt mondták, a korábbi csomópontban reggelente néha több mint tíz percet a kocsijukban kellett várakozniuk munkába menet egy-egy lehajtott vasúti sorompó miatt. Az új út viszont a sínek felett halad majd keresztül több sávon, így gyorsabban bejuthatnak a munkahelyre.

Egy másik, martinkertvárosi lakos pedig arról beszélt hírportálunknak, hogy korábban sokat lehetett hallani arról, hogy felesleges ez az építkezés és jobb helyre is mehetne a ráfordított pénz. Ő viszont úgy gondolja, hogy sokat javíthat az Y-híd a helyi közlekedésen, valamint nincs olyan pénz, aminek ne lehetne helyet találni. Az, hogy jobb helye is lenne a miskolci közútfejlesztésre fordított vagyonnak, szerinte csak „süketelés”.

Az építkezés látképe a Tiszai pályaudvar felől érkezve.
Kép: Napi.hu, Kónya Ádám

Egyéb tervek 

A miskolci önkormányzatnak egyébként több más ötlete is van a helyi közlekedés fejlesztésére, amelyekről itt írt a Napi.hu. A terveik között szerepel például egy Tram-Train gyorsvasút kialakítása, amely a borsodi megyeszékhelyet Kazincbarcikával és Tiszaújvárossal kötné össze, egy E-busz folyosó létrehozása észak-déli tengelyen, valamint egy körvillamos törzsvonal megépítése. Ezek közül csak a Tram-Train - beruházás mintegy 50 milliárd forintba kerülne.