Négy éve vezették be a babaváró hitelt avagy támogatást: a termék még az akkori, alacsony kamatokkal jellemzett időszakban is túlzottan bőkezűnek tűnt, amellyel az állam csinos terhet vett a nyakába. A legfőbb könnyelműségnek az tűnt benne állami részről, hogy még a megszülető gyerek sem volt a feltétele, csak annyi kitétel volt, hogy ha nem születik 5 éven belül gyerek, piacira vált a konstrukció.
Baba nélküli kedvezmény
Lényegében tehát egy olyan hitelt lehetett felvenni, ami 5 évig kedvezményes, utána egy egy viszonylag jobb feltételű személyi kölcsönné alakul visszamenőleg is: ugyanez történik ha született ugyan gyerek, de a házastárak válnak, külföldre költöznek és néhány egyéb feltétel nem teljesítése esetén. A csábítás így túl nagy volt a hitel felvételére, miközben nehéz volt felmérni, mekkora többletszületést eredményezhet, ami valójában a célja volt.
Csekély gyermektöbblet
Nos, az adatok szerint nem hozott túl sokat: 2019-ben, amikor még nem lehetett hatása, a KSH adatai szerint 93 500 volt a születésszám, 2020-ban és 2021-ben egyaránt 96 250, tavaly viszont csak 90 800, és az eddigi idei számok sem ígérnek többet. Így legfeljebb a 2019 utáni két év többletét tekinthetjük eredménynek, ami összesen 5500 gyermek, miközben a hitelt összesen 210 ezer esetben vették fel az MNB számításai szerint. Természetesen a gyermektöbblet egy része a jövőben fog megszületni, de az már látszik, a felvett hitelek számához képest elenyésző a többlet, a népesedési folyamatokra pedig összességében alig van hatással.
Az alapprobléma
A legfőbb gond, amin sem hitellel, sem más támogatással nem lehet megváltoztatni, a szülőképes korban lévő nők számának csökkenése. Immár a jelenlegi felső határt jelentő 40 éves korcsoport, az 1983-ban születettek is csak 60 ezren vannak, szemben a korábbi 15 év 70-85 ezres évjárataival. A 1992-ben és utána születetteknél gyors csökkenés jön: 1997-re 50 ezerre mérséklődik a szám. Ilyen csökkenés mellett még stabilizálni is nehéz a születésszámot, nem hogy növelni.
Mi vezethette az új döntést?
Az új szabályok, szerint, ahol 30 lesz a korhatár, így átlagosan eleve közel 20 százalékkal kisebb korosztály lesz jogosult a hitelre, mint a támogatásból a változásból kiszotuló korosztályok, így a lehetséges hatás még kisebb lesz a születésszámban. Persze lehet, hogy az állam egy kísérletet tett, most 4 év után összegezte a tapasztalatokat, látta, hogy az eredmény minimális, a költség nagy, így erős korlátozás mellett döntött, de mégsem akarta egy lépésben megszüntetni a programot.