További kormányzati intézkedések nélkül 2012-ben 3,1 százalékos GDP-arányos eredményszemléletű (ESA) hiány alakulhat ki a kormányzati szektorban, ha viszont a 200 milliárd forint összegű − az országvédelmi és a kamatkockázati − tartalékot véglegesen törli a kabinet, akkor teljesíthető a 2,5 százalékos hiánycél − állapította meg Varga Lóránt, az MNB államháztartási elemzését készítő csapat vezetője. A jegybank szakértői a jelenlegihez igen közeli euró/forint árfolyammal számoltak, szemben a 2012-es költségvetési törvényjavaslatban szereplő 268 forintos euróval. Az NGM által beterjesztett törvényjavaslat sem számszakilag, sem formailag nem felel meg a költségvetési felelősségről szóló hatályos törvénynek, ám teljesíti a 2012-ben hatályba lépő alaptörvényben foglalt adósságszabályt.
A MNB elemzése több kockázati elemet azonosított 2012-ben. Egyrészt a költségvetési szervekre és fejezetekre vonatkozó nettó kiadási előirányzat teljesítéséhez a jegybank számításai szerint az általános tartalék teljes felhasználása mellett további mintegy 60 milliárd forint megtakarítást is el kell érni a már amúgy is feszültségekkel terhelt 2011-es bázishoz képest. Másrészt jelenleg azzal számol az MNB, hogy a 2011-es vesztesége miatt 12 milliárd forint veszteségtérítés terheli a 2012-es büdzsét, ez azonban a devizahitelek végtörlesztéséhez kapcsolódó devizapiaci beavatkozás függvényében változhat. Harmadrészt jelentős kockázatot látnak az önkormányzatok egyenlegénél is: amennyiben a szektor alkalmazkodási képessége gyengébb a feltételezettnél vagy a finanszírozási forrásaik kevésbé lesznek korlátosak, akkor elszállhat az alrendszer hiánya.
2010 | 2011 | 2012 | ||
(tény) | (MNB-prognózis) | (előirányzat) | (MNB-prognózis) | |
Központi alrendszer | −3,3 | −5,1 | −2,0 | −2,8 |
Önkormányzatok | −0,9 | −0,4 | −0,5 | −0,3 |
Áht pénzforgalmi (GFS) | −4,2 | −5,5 | −2,5 | −3,1 |
GFS−ESA különbözet | −0,05 | 9,6 | 0,0 | 0,1 |
Kormányzati szektor ESA | −4,3 | 4,1 | −2,5 | −3,1 |
Forrás: MNB |